Størrelse på velux ovenlysvinduer

Hejsa

Er der nogen der ved hvorfor standard velux vinduer er 78 cm i bredden? Er det fordi det passer med at man fx. Kun skal pille en hel af de store eternit tagplader ud for at mindske tilskæringsarbejdet?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville jo være det rene held om du ramte så der kun skulle skæres i en række plader!

Og 78 cm er heller ikke standard.

Kik selv efter her:
http://www.velux.dk/private/produkter/stoerrelsesdiagram.aspx
Okay men jeg har lige prøvet at måle 78 cm under mit tag og umiddelbart ser det ud som om der kun skal skæres til i toppen og bunden. Grunden til at jeg spørger er fordi jeg har overvejet dem der er 94 cm i bredden men de går over 2 plader i bredden og så vil der jo være en del mere skære arbejde.
Det er da med sikkerhed ikke derfor målene er sådan.
Det skar måske 1 ud af 23 gange, at det rammer så godt i pladerne som du angiver. Det kan man umuligt beregne, inden man lægger tagmaterialet på.

Du finder bare ud af hvor du vil have dit vindue, og så må du skære dig ud af "problemerne":-)

Husk bare, ikke at vælge en model der er bredere en d mellemrummet i mellem spærene. For så kan man tale om lidt ekstra arbejde:-)

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Okay, jeg syntes næsten også det virkede lidt for nemt. Men prøv at kig på dette billede: http://lusica.dk/eternit.jpg
I princippet er der plads til 78 cm i bredden da den tagplade der ligger under i højre side ikke kommer i vejen.

Men nu ved jeg så ikke om 78 cm er glasfladen og rammen så kommer ud over?
Målene på vinduerne er udv. karmmål.

Og det er li'meget med det billede. Den type tagplader har du med sikkerhed ikke på dit tag! Fordi de må ligge et sted henne i u'landet. :o)
Annonce
Okay jamen så burde det jo kunne lade sig gøre.. Og du har ret, det er ikke mit tag Men det var mere for at skitsere hvordan det er hos mig selv.
Har lige målt afstanden mellem to tagplader hvis man tager den midterste ud og så er der præcis 82 cm imellem så dvs 2 cm luft til begge sider af vinduet. Om det er heldigt ved jeg ikke men målene på mine plader er vel standard og derfor ens for alle.
Du skal nok lige have kigget lidt på hvor meget inddækningerne til vinduet fylder.
Nok er karmen 78 cm, men indækningerne fylder også noget, så du undgår nok ikke at skulle skære i pladerne.
Samtidig skal der nok også afmonteres mere end den en plader hvor hullet skal være, således at der er muligt, eller i hvert fald nemmere at montere vinduet. Så kan pladerne tilskæres og genmonteres sammen med inddækningerne

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Ja, det skal jo både passe mellem spærene, og mellem 2 plader.
2 cm luft i siderne er måske for lidt, men kunne nok lige gå hvis man var så heldig.
Hør nu her Turbo 2000! :o)

De er ski' li'meget med de tagplader. Det handler om at få monteret de vinduer rigtigt - set fra indv. side. Osse i højden, såfremt de skal fungerer som redningsåbninger eller småbørn og hunden skal kunne se ud igennem dem.

Karmmålet er f.eks. 78 cm, men der til kommer de skjulte inddækninger som fylder 15 cm i hver side, (er det vist).
Selve pladerne skæres NÅR vinduer og inddækninger er monteret. Ca. 30 - 60 mm fra sidekarmen.



Se her for detaljer: http://mum.mum.velux.com/V-DK-M/cad/download/pdf/10.05.0.pdf

Pladerne skærer du med en diamantskive på en vinkelsliber - og det er tæt på det mindste problem ved monteringen.
(Det skal siges at det ved f.eks B6 plader som er 122 cm lange kan man være lidt uheldig på den måde at at den nedre plicerede inddækning ikke umiddelbart kan nå - ned til pladerækken under vinduet. Men osse det er der en løsning på - godtnok ikke på Velux' hjemmeside. :o))

(Hvis dine plader er asbestholdige må du hverken skære i dem endsige genanvende dem)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis