opføring af brændeskur/have redskab skur i skel, BD60 væg?

Hej jeg er ved at skal lave en tilbygning på et eksisterende sku/værksted mod min nabo.

Det jeg skal havet lavet er et brændeskur og haveredskab skur. Det jeg så kan se at når det er under 2,5 M fra skellet (det er det) og naboens bygninger (er det også så skal bagbeklædning være det man kalder en BD60 væg, altså en brændsikker væg.

Mit problem er jo så at nu når det er et brændeskur jeg vil lave så skal der jo gerne kunne komme luft igennem, og en BD60 væg skal som jeg forstå bestå af gibs på indersiden og være isoleret med miniralud og til sidst en yderbeklædning af endten gibs eller feks sammenpløjede brædder.
Det er jo lidt noget møg da gibs og brænde sku ikke går hånd i hånd i min verden.

Så er der nogen der kender noget til hvordan det her kan opføres så jeg overholder reglerne og kan få det godkendt, og at mit brænde kan få luft uden jeg ødelægger bagvæggen med brændet også.
Det virker helt ude i skoven at jeg skal lave gibsvæg og brandsikkert i et brændeskur/haveredskabs skur.

Evt. andre matrialer man må benytte sig af?

tak på forhånd
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Men det er ikke rigtigt!

Det afgørende er hvor tæt dit hus ligger på skel! Ikke dit eller naboens skur!

Men jeg kan ikke helt huske hvor den præcise formulering står i bygningsreglementet!
Din situation har du her, (side 5 af 7 nederst),
http://www.bygningsreglementet.dk/file/24420/Bilag_5_brandeksempler_i_enfamiliehuse.pdf

Skitsen viser at der er krav til væggen imellem udhuset og enfamiliehuset. (Som, hvis det er et almindeligt muret hus, allerede er opfyldt)

"Mod et af skellene kan garage, carport, udhus, drivhus, overdækket terrasse eller
teknikhus til elektronisk kommunikationsnet eller tjenester sammenbygges med
enfamiliehuset. Garager, udhuse og teknikhuse, som ligger nærmere enfamiliehuset
end 1,0 m, bør adskilles fra enfamiliehuset med bygningsdel klasse EI 30 [BDbygningsdel
30]."
jeg kan bare se at der står på side 6:

For garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og teknikhuse til

elektroniske kommunikationsnet eller tjenester, der anbringes i skel eller nærmere
skel end 2,5 m, anses funktionskravet opfyldt, når de:

- enten ligger mindst 2,5 m fra andre bygninger inde på grunden

- eller udføres med væg mod skellet mindst som bygningsdel klasse EI 60 [BDbygningsdel 60].


Han skur ligger under de 2,5 meter fra mit eller der er hans brænde skru. Mens hans og mit hus ligger mere end 2,5 meter fra!

Hvordan det ser ud ovre hos naboen er uden betydning. Du skal jo ikke indrette dit byggeri anderledes blot fordi han kom først.

Men fortsæt din læsning på side 6:

Uanset det ovenfor beskrevne kan garage, carport, udhus, drivhus, overdækkede
terrasser og teknikhus til elektroniske kommunikationsnet og tjenester i
forbindelse med et af skellene.............. osv, osv.

Dit skur vil jo overholde alle de i a.,b.,c. og d. oplistede begrænsninger. Eksempelvis vil det vel ikke være større end 50 m2 !
det kommer desvære lige til at overskride de 50 M2 så der skal søges særlig tilladelse, men rart lige at få et link at læse på så jeg selv lige kan være med på noderne
det bliver nemlig sammen byggede med et eksisterne skur/værksted som har en længde i skellet på 8 meter og den til bygning jeg laver er 4 meter redskabs skur og et 4meter brændeskur, så i alt bliver det 16 meter ca. og det overskrider 2 af de punkter så.
Men tænker man kan vel få dispentation til det? det siger i hvertfald man kan søge om det, så kan vel lige ringe til dem og høre om det så skal brandsikkeres
Så hedder det vel ikke et brændeskur - men et lager!! .o)
Nu har jeg snakket med teknik og miljø du mener at det skal være en bd60 væg da det sammenlagt bliver over 50 m2. Jeg læser bare relamanget som om at det kun skal være en brandsikker væg, hvis det er 2'5 meter fra andre bygninger på egen grund, og mit eget er længere væk, men hans brænde skur er kun en halv meter væg, men hans eget hus er længer væk end de 2,5 meter.

Dog siger teknik og miljø at når de samlet areal overskrider 50 m2 i skel så skal det være brandsikkert, og det gør det da det bliver sammen byggede med noget eksisterende. Men jeg kan bare ikke læse mig til det nogen steder

Nogen råd?
Råd.
Lav dit brændeskur lidt mindre!

Jeg tror ikke du kan overbevise din kommunale byggesagsbehandler om at bygningsreglementets tekst kan udlægges på anden måde end det er sket!

Formuleringen har været den samme i alle bygningstreglementer de sidste sidste 20 år - mindst.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis