Opbygning af gulv m/varme over krybekælder

Hej alle LDS’er
Jeg har i længer tid nydt godt af dette fantastiske forum, men står nu over for en problemstilling som jeg umiddelbart ikke kan finde svar på.
Projektet er et hus fra midt 60erne med krybekælder under på 70-80 cm. I forbindelse med renovering af stueetagen vil jeg gerne have efterisoleret mod krybekælderen og lagt varme i gulvet. Jeg har to forskellige opbygninger af gulvet henholdsvis i entre og køkkenalrum som jeg gerne vil vende med jer.

Entreen 
  
Entreen består nu af massivt gulv på bjælker og en betonplade fra det gamle badeværelse. Vi vil gerne have fliser på og jeg forstiller mig en opbygning hvor der ikke kommer gulvvarme i beton dækket men kun i bjælkelaget.   

  • Terræn bats
  • Isolering mellem bjælker
  • Gulvvarme mellem bjælker. Forskalling på tværstivere    
  • Gulvgips er 19 mm nok ? højden er vigtig
  • Fliser   

Min store udfordring er det eksisterende betondæk, som jeg ikke kan fjerne. Jeg har flere mulige løsninger med ved ikke de dur eller hvilken er den bedste:

  1. Fræser toppen af betonlaget, ligger gulvgips på bjælkelaget og støber betondækket op i niveau med gulvgipsen. Kan fliserne klare overgangen? Skal der isoleres mellem beton og gulvgips?
  2. Fræser toppen af betonlaget, og støber så det er i niveau med bjælkelaget. Herefter gulvgips på hele gulvet. Skal gulvgipsen limes til betonen? Må der komme gulvgips direkte oven på beton?

 

Køkken/alrum  
Dette rum er knap så kompliceret. Her forstiller jeg mig følgende opbygning:   

  • Terræn bats
  • Isolering mellem bjælker
  • Gulvvarme på selvbærende varmefordelingsplader     
  • Damp spær
  • Gulvspånplader
  • Laminat gulv

I stuen er CC afstanden mellem bjælkerne 65 cm så jeg forstiller mig at skruen en bjælke på siden på 5 cm. Planen var at skrue gennem den nye bjælke og direkte ind i den gamle. Må man det og kan det fungere ?

Beklager det lange indlæg, men håber på nogle gode indputs.

PS. Efter at have læst de andre debatter så vil jeg lige konstatere at krybekælderen ikke skal fyldes og støbes til.   

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge en 25mm GF gulvgips på bjælkelaget.

Jeg ville støbe op til overkant bjælkelag, også lægge gulvgipsen i forlængelse udover betonen som et svømmende undergulv, her skal selvfølgelig udlægges en gulvpap mellem beton og gulvgipsen som underlag.

Og ja, du kan godt skrue en påforing direkte på bjælkelaget, med skruer eller sømpistol som jo er lidt nemmere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis