Sternbrædder/vindskeder

Hej

Jeg skal til at skifte vindskeder på mit hus, og til det vil jeg gerne bruge træ i fulde længder (ca. 8m). Dog har jeg svært ved finde træ længere end 5,40 m.

Dimensionen på brædderne er hhv. 25x125mm og 50x125mm. Er der nogen der ved hvor disse kan købes i 8m længder eller længere?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jk2012

Velkommen til fora.

Så lange vindskeder fåes' vist ikke som standard vare, men kan laves på bestilling vil jeg mene.

Men vil så koste noget mere end vanligt.

En metode er at skare med et langt skråt snit, og lime sammen efterfølgende.

Lavede en gang en 6 m mast (sejl-jolle) som var samlet på denne måde snittet var 12 x tykkelsen, du kan nøjes med noget mindre, men dette kræver at du har maskinerne til dette, eller håndelaget til at lave det i hånden med mere almindeligt værktøj, men igen et lidt større job at give sig af med.

Noget andet du kan måske lave en tap & not samling med en lille fas ( på eks. 2 mm ) på begge emner, hvis du kan leve med det, så bliver de også noget nemmere at sætte op.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg vil helst undgå at samle dem, men jeg vil da prøve om jeg kan finde et savværk der kan levere dem.
Erkend situationen!

Der må godt være samlinger på vindskederne på det hus!

Og det er tvivlsomt om du kan få brædderne leveret som trykimprægnerede!

Og med specialopskæring, transport og håndtering kan det blive no'en meget dyre brædder.


Men skal det være så brug douglas, uden trykimprægnering. Det er en kende mere varig end fyr og kan formodentlig fremskaffes i lange længder.

Muligvis Rold Skov Savværk eller
Ny Fillerup Savværk i Odder kan håndterer lange længder douglas.

http://www.nyfillerupsavværk.dk/index.php?id=ny_fillerup_savvaerk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis