hjælp til "afskrabning" af et jord lag

Hejsa alle sammen. Jeg har et irriternede problem. Jeg har et område i min have lags skellet til min nabo hvor der er lagt en ukrudts dug af plast, jord oven på og på toppen granitskarver. Jeg har tager så mange af de granitskarver jeg kan af med håndarbejde. Men nu når jeg ned til hvor jorden er hård og MEGET sværd at stikke i da det er blandet med jord,granit og plastik.

Jeg skal have alt det her væk da der skal bygges et skur og laves bed mm. Så altså ren jord (næsten) ville være rigtig godt.

Hvad skal jeg gøre her, tænker om jeg kan klare det med en lille fræser man kan leje også løsne det øverste lag med den, og så skovle det det lag jord af med en skovl, eller skal jeg finde en gartner/anlægs gut til at skrabe det øverste lag af.

Jeg ville jo helst gøre det her billigst som muligt men det er bare for hårdt at grave i med hånden.

har i evt nogen ide om hvad det koster at få en ud og lave det og hvad ringer man til?

vi snakker om ca 30 m2

tak på forhånd
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du venter til jorden er fugtig, så vil det være nemmere at grave i.
Du kan evt. bruge en gravegreb, men mon ikke det bliver nemmere, når du først har fået hul på det.

mvh jens
Skrevet af je__ns på 15 aug 2012 16:27
Hvis du venter til jorden er fugtig, så vil det være nemmere at grave i.
Du kan evt. bruge en gravegreb, men mon ikke det bliver nemmere, når du først har fået hul på det.

mvh jens


Hej jens tak for svaret. Jeg tænkte godt på selv det måske var nemmere når det havde regnet! det har jo været tør vejr og meget varmt den senere tid pt.

Jeg tro ikke en gravgreb er sagen, jorden og stenene vil bare smuldere igennem og jeg vil ikke få noget væk.

Andre der har nogen gode forslag?
En greb er fin til at få det løsnet, ikke til at grave det med. Tag vandslangen ud, og sprøjt rigeligt med vand på. Er det stadig for hårdt med en spade, så prøv en greb. Og ellers må du give det vand i flere omgange.
Skrevet af NikolajBo på 15 aug 2012 18:43
En greb er fin til at få det løsnet, ikke til at grave det med. Tag vandslangen ud, og sprøjt rigeligt med vand på. Er det stadig for hårdt med en spade, så prøv en greb. Og ellers må du give det vand i flere omgange.

kunne også være en ide.

Men jeg tro måske grunden til det er så hårdt også er fordi at der ligger granitskarver i jorden og en plast dug under som jeg rammer ved værd spade stik...
Hvis du kan brække det med en spidsgreb når jorden har fået noget fugt, så er det godt og så snup skovlen og spaden bagefter. En alm. havefræser vil også have store problemer med den slags "jord"

Der er også meget forskel på skovle. En god graveskovl er større og stærkere end en fra et kost/skovlsæt. Og bør have en trædeflade. Selv har jeg købt en skovspade til at grave i gammel opfyldningsjord fyldt med sten og brokker. Det gik meget mere som smurt, end med min fiskas havespade. Der føltes det som om jeg ingen vegne kom.

Ellers er der også en god gammeldags spidshakke http://www.417.dk/shop/hakker-131c1.html

Eller den sydlandske http://www.abelona.dk/hakke.htm
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lej en minigraver! Det koster selvfølgelig lidt men det gør det jo også hvis du skal ud og købe diverse spader hakker etc. (og du skåner din ryg)

Mvh.
Mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis