Effekten af at fjerne en radiator

Hej alle.

Jeg har for nyligt købt en lejlighed med et lille køkken som er blevet revet ned. For at kunne få et større køkken med mere bordplads tænker jeg over at fjerne radiatoren så der kan laves skabe/køkkenbord på væggen hvor radiatoren står nu. Dette vil selvfølgelig fjerne muligheden for at opvarme køkkenet, men mit spørgsmål er så: Vil køkkenet blive evigt koldt i vinterhalvåret nu jeg fjerner radiatoren?
Bygningen er fra 1974 så er vel rimelig godt isoleret. (Går jeg ud fra.)
Væggen med radiatoren er den eneste ydervæg i køkkenet.
Køkkenet er i forbindelse med en entre hvor der heller ikke er radiator, der er forbundet med en stue hvor der selvfølgelig er radiator.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dt er jo ikke nemt at svare på, men jeg kunne nu godt forestille mig, det vil blive temmelig koldt, når vinteren er over os.
mvh jens
I min tidligere lejlighed var der ingen radiator i køkknenet (ældre ejendom) og der kunne resten ikke klare opvarmningen når det virkeligt var koldt. Men så hev jeg en fritåemnde olieradiator frem. Det er ikke helt billigt ( el ), men det var som regel kun få dage om året, at det virkelig var nødvendigt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ville ikke have for meget tiltro til effektiv isolering i et hus fra 74!! Dvs potentielt et ret koldt køkken en vintermorgen man skal tidligt op og uden mulighed for opvarming - lyder trist!

Kan du nedrille et rør hen over gulvet til en anden væg hvor du kan opsætte ny radiator eller wanpan-paneler? - Samlingen af rør fra det nuværende kunne måske skjules inde i skabet? (samlingen skal kunne inspiceres).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej. Hvad med en lav konvektor under bordet. Måske ikke det mest heldige, men kræver kun lidt rørarbejde

 varmetossen

Jeg bor i en lejlighed på 70 m2 i en ejendom fra samme periode. Jeg har aldrig haft tændt for radiatoren i køkkenet, selvom de gamle vinduer var meget utætte, og jeg har aldrig syntes at det var for koldt. På de koldeste dage var der 19-20 grader derude. Så for mig ville det ikke være noget problem at undvære den, men det er selvfølgelig individuelt for hver ejendom.
Hvad med at lave bordet/køkkenskabet med høj sokkel, f.eks 25 cm på Ben, også uden sokkelfront, så kunne der blive plads til noget i den her stil, nok bare lidt kortere inden under..

http://www.guloggratis.dk/byggematerialer/vvs/radiator/radiator/annonce/16153070-lav-konvektor-radiator

Du kan godt fjerne den radiator.
Hvis køkkenet er omgivet af opvarmede rum så går det nok foruden.

Du kan jo teste i førstkommende vinter!

Og skulle der blive for koldt så har du vel en bageovn du kan tænde for.
Eller sende konen ud i køkkenet - efter øl!
Tak for alt den gode vejledning og de gode råd. Det ville betyde meget for pladsen at kunne fjerne den radiator, så det ender nok med at jeg fjerner den og har en lille elektrisk radiator stående i et skab jeg kan trille frem hvis det bliver for koldt om vinteren.
I rigtig mange lejligheder fra 20 og 30erne er der ingen radiatorer og man kan alligevel her måle lejlighedens højeste temperaturer(arbejder med den type problemer i det daglige :-) ) . Jeg formoder at der er en eller anden form for udsugning i køkkenet mekanisk el. naturlig. Selv om der kun er naturlig ventilation vil denne alligevel hente en del opvarmet luft fra øvrige rum ud i køkkenet, forudsat der ikke er sat emhætter eller andet op, som stopper den naturlige ventilation. Er der mekanisk centralt sug, skal dette efter bygningsreglementet være indreguleret til at fjerne minimum 20 l/sek ved grundsug. Så hvis ventilationsforholdene er på plads får du tilført en masse varm luft til køkkenet.

Dertil skal du lægge den varme som køl- og fryseskab producerer. De fleste i de gamle lejligheder overlever fint selvom der kan være nogle enklete kolde dage om vinteren.

Held og lykke til
allan
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis