Novopan vs. Lewis plader i 1 sal vådrum

Inden længe skal jeg have lavet gulv i mit første sal badeværelse, og jeg har der kigget på både Novopan såvel en Lewis plade løsning.

Umiddelbart syntes jeg det forholder sig således at Lewis både er lidt billigere, kræver mindre understøtning(900mm frem for 300mm) og jeg ville nok være mere tryg ved at lime klinker her på. Dog fylder det mere i højden(det kan godt gå i mit tilfælde), men omvendt nemmere at lave en bruseniche med "sænket bund/fald"...

Eller ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at se på GF gulvgips som er et fantastisk stærkt produkt.

http://www.knaufdanogips.dk/Produkter/Gipsbyggesystemer/Pladetyper/Undergulve/Fibergipsplade.aspx?ProductID=PROD4282
Ser fornuftigt ud produktet...

Kan en af jer beskrive gulvopbygning, med varme, udført på bjælkelag ?

Takker.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Herunder også ideer til fald for gulvet/bruseniche...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har selv lavet det på 1. sals badeværelse med let gulvvarme og fibergips gulvelementer som underlag for flisegulv - holder nu på 4. år. Der er flere holdninger til nødvendigheden af gulvvarme når det er på 1. sal - jeg selv har ikke fortrudt.

Koluda har en god grafik på sit gamle site:
http://www.koludabyg.dk/inspiration;side/gulvvarme

Mht fald og gulvopbygning så lavede jeg undergulvet med reglar cc30 på tværs af bjælkelaget som understøttelse for høvlet forskalling udlagt til at støtte varmefordelingspladerne, herefter gulvpap og fibergips. På koludas grafik er det eksemplet længst til venstre - jeg havde bare for lang afstand mellem mine spær til at kunne føre forskallingen direkte på bjælkelaget. Mindre dimension end reglar ville også have været stabilt nok men valgte at gå med livrem og seler.

Jeg lavede undergulvet med ensidigt fald i hele rummet mod det hjørne hvor den åbne bruseniche er. Dvs uden opkant til nichen - hvis du laver opkant imod nichen skal du have et afløb mere udenfor bruseren.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Tak for svar, fik også selv googlet lidt på det, ser faktisk ud som en god løsning - og nemmere end at støbe...

Med hensyn til fald på badeværelses gulv, jeg har ikke lige SBi200, men hvis nu brusenichen laves nedsænket(feks 1cm i front og 2-3cm i bag ved rist/unidrain), så må resterende gulv vel laves "plant"(det vil sige ikke bagfald og lunker) ?

Jeg har 50-60cm mellem spær, som er skiftevis gamle 15x15cm bjælker og så 45x195 spærtræ. Så påtænker at montere 1" eller reglar på begge sider af de gamle spær som opretning, og så ellers bare høvlet forskalling ovenpå(evt 1").
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Uden iøvrigt at ville kloge mig på vådrumsgulve så er der en vis risiko for nå man laver gulvet "plant" at der netop opstår "bagfald og lunker"
En lille nedbøjning på midten af gulvet kan jo give en lunke!
Måske nøjes med en ½ cm/m i stedet for de 1 - 2 cm pr meter der er normalen i de områder hvor der "SKAL være fald mod afløb"

Risikoen er nok størst ved støbte fliseblagte gulve hvor en murer har har stået for arbejdet "med bagfaldet og lunkerne" .o)
Enig, jeg vil uden tvivl også give det 1-2cm fald over de ~3,5m gulvet spænder, netop for at sikre mod en lille lokal ujævnhed. Laves det lige kan selv en stor klinke, lagt lidt skæv i limen, jo give en lunke.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Undskyld jeg lige kopler mig på din tråd. Jeg står også for at skulle lave klinkegulv med gulvvarme på bjælkelag (ca 30m2).

Jeg har læst mange tråde omkring emnet men det undre mig at der ikke dr flere som anvender kaluda byg og Orlas løsning.

Jeg har haft flere håndværkere ude og se på mit projekt og de siger desværre alle at de vil støbe med lewisplader.
De ryster alle på hovedet når jeg foreslår en opbygning med gf fibergips.

Hvorfor er der ikke flere som kender til denne løsning? - måske René og Orla kan komme med en kommentar og få mig overtalt😄
Enig !

Jeg er normalt omgivet af bygningssagkyndige og lign og de fraråder alle denne løsning og siger støb !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også