timer og pir

Jeg har fået lys i mit udhæng ( led) og fik sat en timer til så den virker fra kl 21-24

Kan je sætte en alm bevægelsessensor til så det tænder hvis jeg kommer sent hjem en nat ???
Selvfølgelig  den samme fase
Jeg har fået lys i mit udhæng ( led) og fik sat en... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Urup på 16 aug 2012 14:26

Hvad sker der her hvis det først bliver mørk kl 20 ???

Sådan du skriver kræver det ikke 2 sensor ???



Ikke noget, for din timer har allerede tændt lyset kl. 16, som du har sat den til.

Det de alle sammen prøver at forklare dig er, at du opsætter en timer som tænder dit lys på et bestemt tidspunkt og slukker dette igen fx kl. 23

Så forbinder du din pir parrelelt med timeren, således at både timernes tændledning og pir'ens tændledning er forbundet til den brune leder til dine lamper.

Nu kan de begge tænde for dit lys, så hvis ikke timeren er aktiv, så kan pir' en tænde lyset og omvendt. Sådan forbinder man det hele normalt.

Når du så bliver træt af at indstille tidspunkt for tænding af lyset, fordi det bliver tidligere og tidligere mørkt udenfor, køber du et skumringsrelæ og montere i mellem tændledningen fra timeren og til dine lamper. Når timeren aktiveres kl. 16 tænder lyset ikke før skumringsrelæet er aktivt. Timeren slukker så lyset igen fx kl. 23.
Pir'en har sit eget indbygget skumringsrelæ, der bestemmer hvornår denne skal være aktiv. Den sætter du bare til det er mørkt....

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Godt med en fornemt forklaring
Det er det med at man er vant til elektriker sprog, så er det ikke altid lige at finde de rigtige ord andre folk forstår.
Men Helt præcis den måde som forklarede jeg mener

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Så er jeg med...TAK
Kunne det være sådan en her ???

http://www.el-grossisten.com/pi/Servodan_Minilux_skumringsrel%C3%A6_230vac_41_047_3348_1725.aspx

Det er skumrings relæet som registerer om det er mørkt nok, og det er de bedste der findes af dem så ja

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Jeg genopliver lige denne tråd fra sidste år

Har kigget nogle af de andre tråde med PIR igennem - men synes ikke jeg kan finde svar.

Jeg skifter en udvendig trævæg i sommerhuset i sommerferien - og vil i den forbindelse have monteret et par udvendige lamper der skal tænde med PIR-sensor og/eller konstantlysafbryder - når nu jeg alligevel har åbnet ind til hulrummet.

Må jeg sætte fase direkte i PIR-sensoren uden mulighed for afbrydelse andet end ved gruppetavlen ? Eller skal der være en afbryder foran ?

Og så sætte en konstantlysafbryder ind over kontaktsættet på PIR-sensoren.



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Normalt har sensorerne, fasen konstant, direkte fra gruppen, uden afbryder.

Der kan god gå lidt forvirring, i sensoren, hvis man afbryder fasen, noget med at hvis man tænder og slukker, så sætter man sensoren så den står on konstant, indtil man afbryder strømmen, og lader det være slukket et stykke tid.
Ja du du må gerne sætte fast fase i din pir. Det gør man jo normalt, og det er fuldt tilladt, da det er fast instalaltion. har også selv en afbryder på mit udelys, der kan overstyre pirføleren, så man kan tænde hvis man venter gæster.
Tak for svarene - det var nu også hvad jeg regnede med - men var ikke 100 %

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis