Chaussesten lagt sammen med betonfliser - uens tykkelse

Jeg skal til at anlægge en ny terrasse - der skal lægges "moduler" a 4 stk. 40x40 betonfliser i kvadrat med 9x9 chaussesten rundt om. Korriger mig gerne hvis det lyder forkert...

Betonfliserne er 5 cm. tykke, men hvad med chaussestenene? Det "normale" jeg kan finde ved 9x9 er 8 cm. i tykkelsen, men har nu også fundet nogle som er 6 cm. tykke - de hedder vist nok "flækkere".

Kan jeg bare lægge de som er 6 cm. tykke? Og vil de automatisk komme i niveau med betonfliserne når det hele vibreres til sidst? Eller skal jeg fjerne omkring 1 cm. af afretningsgruset inden jeg lægger chaussestenene?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du starter med at lægge dine felter med fliser, derefter er det ned på knæ med en chausse hammer i den ene hånd og chaussesten i den anden hånd, så graver du lidt i gruset med hammeren og slår dine sten i enkeltvis

de sten du kalder flækkere varierer i tykkelse 4-6 cm, så hvis du bruger dem vil du få nogen der ligger under den øvrige belægning hvis du bare kaster dem ned, men de plejer at være billigere en alm chaussesten, så du kan godt bruge dem, men de skal osse sættes enkeltvis
lige præcis!!

normalt sætter men stenene 5-10mm for højt, og banker dem ned bagefter med knopstang og fiberklods
Skal det hele stadig skal køres over med en pladevibrator til sidst?
Eller vil det få fliserne til at "skride" da de jo kun ligger tæt i moduler af 4 stk. - og derfor at der i stedet anbefales en knopstang med fiberklods til at få chaussestenene i niveau?
spring bare pladevibratoren over
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis