aluminium beklædt med glasfiber.

Har en drøm om at bygge en 7m lang trimaran . Den skal bygges i 1.5mm alu og derefter beklædes med glasfiber. Er der nogen som har erfaring i dette.?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kan ikke rigtigt se ideen med at laegge fiber paa alu? tror ogsaa vedhaeftningen bliver et problem, uden at jeg dog ved det, men noget siger mig at det vil vaere vanskeligt.
Dette er set på fly, hvor man opnår stor styrke. Men ved ikke om der bruges specilt teknik.
Grunden er at man kan tyndere og lettere materiale end hvis man brugte plywood eller andet.
Men hører gerne om der er nogle som har erfaring i dette.
Har du mulighed for at bearbejde og svejse i aluminium?
Det er ikke så ligetil, at svejse i 1,5 mm aluminium.
Eller hvoran vil du samle den?

Men hvorfor ikke lave den i ren glasfiber, det er en gennemprøvet teknik.

Mvh jens

tja. hvorfor ikke prøve noget nyt. Tænkte om man kunne reducere vægten og øge styrken.Ang.hvordan de skal samføjes tænker jeg lidt i retning af popnitter og skelet.
Jeg tror da godt du kan ligge en gang glasfiber, på et alluminiums skrog
Hvis du sandblæser skroget, får du en mere ru overflade så vedhæftningen bliver bedre.
Om det er nødvendigt at bruge søvandsbestandig alluminium, skal du nok lige overveje.

Men mon ikke det vil være klogt, at lave nogle prøver, hvis du ikke finder andre med erfaring.

Jeg tror nu ikke du vil spare så meget vægt.
Så tung er et rent glasfiberskrog jo heller ikke, så skal du over i noget kulfiber, hvis det skal være stærkt og let

Men det var nu ikke en byggemåde, jeg ville give mig i kast med, at forme et velskabt skrog i alluminum vil bliver en særdeles vanskelig opgave.

mvh jens
Annonce
kan kun give dig ret. Måske bliver det os bare ved en drøm..
Jeg har set en gammel Aluminiums-redningsbåd, som var glasfiberbelagt.

Den stor på en havn midt om sommeren, og var blevet til et "båd-projekt", så det ud til -

--- glasfiberen var slebet af over vandlinien, og det var tydeligt, at der ikke var vedhæftning mellem glasfiber og Aluminium flere steder, der hvor man kunne se kanterne af det afslebne.

Jeg synes ikke at det så ret godt ud - og jeg vil mene at man skal være helt sikker på vedhæftning / aluminiums-type/ overfladebehandling før man begynder på det store projekt det er at bygge nyt.

Prøv et X-finer / Epoxy design - det er afprøvet.

Eller find en god brugt båd, det er langt det nemmeste og billigste, frem for at bygge nyt.
Så kan dyu komme ud at sejle med det samme istedet for at bygge i mange måneder - er det ikke sjovere?

Specielt i disse skrabede tider, hvor både af alle slags er blevet billigere.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Min første tanke var at hvis de endelig lykkedes dig at få lave 3 anstændige skrog, så kommer apteringen som jo også koster.. og når så det hele er færdigt - nok efter et års tid, så skal der rig på.
Jeg vil gætte på at sådan en mast, bom og ja hele riggen koster langt mere end du kan købe en brugt der skal sættes i stand..

Ellers skal du købe nogle bruge kajakker og bygge på dem... men igen.. så kommer riggen.

En "simpel" ting som ror er heller ikke bare lige sådan at lave..

og en færdig kan findes til menneskepenge 
Telstar 26 Trimaran

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg ville købe riggen til en tornado. De koster ikke så meget.. Men ja det kan hurtigt løbe op .
Men når det nu er sagt, så kunne det jo være sjovt.
Man behøver jo ikke altid at have det samme som naboen.
Det er jo lidt historien om manden der syntes at det kunne være flot med en altankasse foran vinduet ud mod gaden. Så var det nemmere at finde hjem. Desværre kunne naboerne også godt li ideen og inden længe var der ikke forskel på husene.
er en rig til en tornado stor og stærk nok til en 7 meter lang trimaran??

Det der mest virker "negativt" på mig er du vil lave en "kantet" båd.. dvs at facon på skrog ikke vil give særligt godt glid i vandet.

Det har måske noget at gøre med alle de firkantede selvbygger ting man har set i havnene..

Men på HF marine som forhandler West-system epoxy kan du læse ret meget om hvad der kan klæbe på alu..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også