Dampspærre

hej. jeg skal i gang med at lave nyt loft. der har ikke været monteret dampspærre før. så det må jeg heller få sat op. må der godt være mellemrum mellem isoleringen og dampspærre? for ville nødigt tage den sidste liste af som holder isoleringen oppe.
hej. jeg skal i gang med at lave nyt loft. der har... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Højager

Hviis du kan komme af sted med at destruere alukraften som sikkert er en ret utæt dampspærre vil det være en god ide at:

1) Efterskrue/eftersømme rustikloftet.
2) Montere ny tæt dampspærre fastklæbet til vægge m.m.
3) Opsætte gipslofter, men husk at samlingerne skal skrues i samme rustikbrædt, så pladerne bliver holdt sammen (god ide med T-skinner eller båndstål i alle samlinger).

På denne måde kan du efterisolere yderligere uden problemer med en utæt dampspærre.

Gipsplader kan fåes i 90 cm bredde med forsænkede endekanter også!
Tror alukraften har destrueret sig selv med tiden, jeg regner med at montere gips på tværs af brædderne, de er i fuld længde, lur mig om ikke nogle samlinger vil falde sammen med samlingen i brædderne - t skinner kender jeg ikke, hva' er det?

Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Hvis der er alukraft er der jo en dampspærre allerede!

Skrevet af Sitting Bull på 17 okt 2012 11:32
Hvis der er alukraft er der jo en dampspærre allerede!

He he, har endnu ikke  set en alukraft udført som tæt damspærre, så er sikkert på dette også er gældende i dette tilfælde.

Op med ny damspærre, den gamle alukraft er med garanti på ingen måder tæt.


Det er nok rigtigt.
Men det var nu mest fordi spørger måske var uklar på at en alukraft osse var en dampspærre! (Selv om den ikke er af plast jo).

Og endeligt så kan en gammel alukraftdampspærre godt være intakt hvis den er ophængt nogenlunde ordentligt. Selv om den naturligvis ikke er så tæt som en PVC-dampspærre med klæbede samlinger!
Korrekt, alukraft er osse en damspærre, men ret skrøbelig og var tit med huller og revner efter opsætningen, herudover blev installationer bare ført igennem store huller i damspærre, som hverken blev klem tæt, limet eller tapet på nogen måder.
Det er ganske rigtigt.

Meeen hvis en alukraft blev monteret nogenlunde korrekt, (altså med overlæg, uden større huller efter forbiere med klammehammeren og kun det nødvendige antal huller for installationer), så var/er det ik' så ring' endda.

Jeg tror ikke at en moderne klæbet og klistret dampspærre er så meget bedre end alukraften. Ska' vi sige måske 20% bedre. Når det gælder dampgennemtrængning .o)
Det der gør den helt afgørende forskel er kravet til lufttæthed hvor den gamle alukraft-metode jo slet ikke kan være med!
Nemlig, og når vi ved at op til 30% af varmen, simpelthen bortventileres gennem utætheder i boligen, er det bare om at få tætnet så godt man kan, når man alligevel er i gang med mindre renoveringer som nyt loft...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis