Badeværelse loft

Hej! 

Jeg bor i hus fra 1934, hvor der i tilbygning til huset, er badeværelse mm. Tilbygningen har tidligere været udstyret med fladt tag, men det har jeg skiftet ud med en lav trækonstruktion, idet taget var gennemslidt og utæt. 

Jeg har placeret 200 mm isolering ovenpå det gamle flade tag, og vil nu gerne ændre loftet inde i badeværelset. Loftet er i øjeblikket beklædt med profilbrædder, hvor der er ca. 5 cm afstand fra brædderne til undersiden af det gamle flade tag. 

Mit spørgsmål er hvordan er det fornuftigt at lave det nye loft. Fx hvis jeg beklæder det med gipsplader eller pudser det gamle loft. Hvordan skal det gøres? 

Mvh.
Erik 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dvs. der ikke er isolering på undersiden af det gamle tag ?

Det gamle tagpap er vel fjernet, eller virker denne jo som dampspærre længere oppe i konstruktionen.

Hvis det er tilfældet, så ville jeg helt klart isolere med efterisolere 150mm isolering indvendigt, via nedforskalling af loftet.

Herefter op med dampspærre og nyt gipsloft.
Hej!

Det gamle tagpap er ikke fjernet, isoleringen ligger blot ovenpå det gamle tag. Det gamle tag er knap 10 cm tykt betondæk. Dvs. den korrekte løsning er yderligere isolering på indersiden af taget, dampspærre og gipsplader? Bør det være vådrumsgipsplader?

Mvh.
Erik
Så skal du sikrer dig at der er huller i den gamle tagpap, da denne ellers virker som damspærre også.

Ellers er det korrekt ja, og der skal ikke anvendes vådrumsgips, men ganske almindelig gipsplader, gerne 2 lag for at forhindre revnedannelse i kortkanterne.
Ok, tak for svaret!
Vedr. huller i det gamle pap, hvor meget skal det være? Dvs. er det nok blot at bore nogle huller eller skal det være en eller anden struktur over det? Er det nok bare at tage en runde med fx 8 mm bor og lave huller eller skal det være anden måde?
Ja, huller er fint nok.

Ville nok have valgt et kopbor/savbor i større dimensioner, men bare det er perforeret så evt. fugt kan komme ud, er det fint nok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis