reol, skruer og rawlplugs holdt - murstenene gjorde ikke...

Undskyld, hvis dette ikke er byggerelateret nok, jeg kunne ikke finde en kategori, der var tættere på - dette involverer trods alt brug af boremaskine, waterpas og skruer og den slags, og der er lavet huller i mursten :-)

Nå, men jeg har monteret en væghængt reol på en væg i min kælder. Der er tre moduler, og den går væg til væg. Som hylder har jeg brugt gulvbrædderne, som rækker over alle fire hyldeknægte. De er i massiv eg, 3 cm tykke og cirka 18 cm brede, og der er to per hylde. Hylderne er 60 cm brede, og det vil sige, at der er et stor mellemrum imellem gulvbrædderne, hvilket er mig inderligt ligegyldigt, da jeg har flyttekasser til at stå på dem. Selve systemet er købt i ikea og skulle virkelig kunne trække nogle kilo. Det er hængt op med skruer og rawlplugs (købt i samlepakke, så de passer altså sammen!), som kan bære 126 kilo per styk. Der er brugt i alt tæt på 20.

Hvad der derimod ikke er mig ligegyldigt er, at dette nøjagtigt og møjsommeligt ophængte skrummel kun hang der i en måneds tid, hvorefter skidtet brasede sammen. Reol, skruer og rawlplugs holdt - det gjorde murstenene ikke. Jeg skal måske lige fortælle, at der godt nok stod vaskepulver, kattegrus og den slags på hylderne, men langt de fleste kasser er proppet med børnetøj og legetøj og den slags. Så hvorfor væltede skidtet ned, spørger jeg? Mest selvfølgelig fordi jeg vil vide, om det kan betale sig at købe nogle (endnu) større skruer og forsøge at sætte det op igen  Eller om jeg skal ud og købe noget nyt, noget der står på et gulv...

Er det fordi at...
- gulvbrædderne vejer for meget?
- mit skrammel vejer for meget?
- væggen ikke er helt lige, og der derfor er steder, med ½-1 cm afstand imellem skinner og væg? (Jeg har boret huller i træstumper og sat imellem for at stabilisere det lidt)
- murstenene i mit hus ikke duer til noget som helst?
- trækket i skruerne bliver anderledes, når hylderne er 60 cm?

Eller en kombination eller noget helt andet? Jaja, I ved det ikke, når I ikke har set det, det ved jeg godt, men derfor vil jeg nu alligevel gerne høre jeres bud

mvh. tina
Undskyld, hvis dette ikke er byggerelateret nok... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja karmdybler bruges bla til vinduer og døre, samtmange andre ting.
De har den fordel de expandere længere inde  muren, så de ikke sprænger stenene.

mvh jens
Je_ns: Ah sådan nogen, dem har jeg vist et par stykker af, kan huske, at de var hundedyre, men et forsøg værd, hvis jeg vælger at genhænge. Hvilket jeg ikke helt har endnu, men tror at det er der, den ender.

Så... HVIS jeg nu vælger at hænge skidtet op igen, så er vi altså ude i nogle motherfucker skruer eller dyvler, korrekt? Vil det også holde, hvis jeg har de dersens bløde mursten? Og hvad siger I kloge... skal jeg gå ud og investere i hylder til systemet, som er lettere (farvel tusindlap!), eller kan jeg genbruge gulvbrædderne, eventuelt med støtteben?

Jeg giiiiider ikke at hænge det op, hvis det skal vælte ned igen!

mvh. tina
Ja hvis du bruger karmdybler, og bore midt i en mursten, så holder det.
En borhammer er bandlyst i mursten, en slagbormaskine kan gå an, men det er bedst helt at undgå at bruge slag.

mvh jens
Hvis der er nogen, der kan huske denne tråd, vil jeg da lige fortælle, hvad det endte med :-)

Jeg gik i flere måneder og lukkede øjnene for projektet. Og så en dag, så fattede jeg tommestok, papir og kuglepen og gik i gang med at måle på, om en ny reol kunne hænges op. Det virkede faktisk meget realistisk, hvis jeg flyttede den en mursten ned, her var murstenene større, så jeg kunne få det til at passe med, at de sidste skruer også kunne få noget at bide i.

Tilbage på computeren for at tjekke, hvad det så kunne løbe op i. Jeg fandt ikke lige Broder reolerne på Ikeas hjemmeside, men faldt over noget andet i stedet for, en træreol med brede hylder. Søgte så efter Broder reoler med 147 forskellige søgeord (cirka), og kunne til sidst via en google-søgning konstatere, at imens jeg gik og lukkede øjnene i sommer - så lod Ikea mine kommende reoler udgå af sortimentet!

Så en dejlig fyrretræsreol blev det :-) Den fylder det meste af væggen, og de sidste del optages af en enkelt væghængt sektion, som modstod presset og blev hængende. Det passer også meget godt, for i det hjørne er der en masse fjernvarme-fnaller, så der ville faktisk ikke være plads til en sektion mere af fyrretræsreolen. Der er nogle lidt mere faste mål på hylderne på reolen, og det er RET irriterende, at de svarer til 1½ flyttekasse. Hvis jeg havde valgt dette, og det andet stadig eksisterede, ville jeg have været mopset, men så er det jo meget heldigt, at der ikke var alternativer :-)

mvh. tina

mvh. tina
Hvis der er nogen, der kan huske denne tråd, vil jeg da lige fortælle, hvad det endte med :-)

Jeg gik i flere måneder og lukkede øjnene for projektet. Og så en dag, så fattede jeg tommestok, papir og kuglepen og gik i gang med at måle på, om en ny reol kunne hænges op. Det virkede faktisk meget realistisk, hvis jeg flyttede den en mursten ned, her var murstenene større, så jeg kunne få det til at passe med, at de sidste skruer også kunne få noget at bide i.

Tilbage på computeren for at tjekke, hvad det så kunne løbe op i. Jeg fandt ikke lige Broder reolerne på Ikeas hjemmeside, men faldt over noget andet i stedet for, en træreol med brede hylder. Søgte så efter Broder reoler med 147 forskellige søgeord (cirka), og kunne til sidst via en google-søgning konstatere, at imens jeg gik og lukkede øjnene i sommer - så lod Ikea mine kommende reoler udgå af sortimentet!

Så en dejlig fyrretræsreol blev det :-) Den fylder det meste af væggen, og de sidste del optages af en enkelt væghængt sektion, som modstod presset og blev hængende. Det passer også meget godt, for i det hjørne er der en masse fjernvarme-fnaller, så der ville faktisk ikke være plads til en sektion mere af fyrretræsreolen. Der er nogle lidt mere faste mål på hylderne på reolen, og det er RET irriterende, at de svarer til 1½ flyttekasse. Hvis jeg havde valgt dette, og det andet stadig eksisterede, ville jeg have været mopset, men så er det jo meget heldigt, at der ikke var alternativer :-)

mvh. tina

mvh. tina
Annonce
Hvis der er nogen, der kan huske denne tråd, vil jeg da lige fortælle, hvad det endte med :-)

Jeg gik i flere måneder og lukkede øjnene for projektet. Og så en dag, så fattede jeg tommestok, papir og kuglepen og gik i gang med at måle på, om en ny reol kunne hænges op. Det virkede faktisk meget realistisk, hvis jeg flyttede den en mursten ned, her var murstenene større, så jeg kunne få det til at passe med, at de sidste skruer også kunne få noget at bide i.

Tilbage på computeren for at tjekke, hvad det så kunne løbe op i. Jeg fandt ikke lige Broder reolerne på Ikeas hjemmeside, men faldt over noget andet i stedet for, en træreol med brede hylder. Søgte så efter Broder reoler med 147 forskellige søgeord (cirka), og kunne til sidst via en google-søgning konstatere, at imens jeg gik og lukkede øjnene i sommer - så lod Ikea mine kommende reoler udgå af sortimentet!

Så en dejlig fyrretræsreol blev det :-) Den fylder det meste af væggen, og de sidste del optages af en enkelt væghængt sektion, som modstod presset og blev hængende. Det passer også meget godt, for i det hjørne er der en masse fjernvarme-fnaller, så der ville faktisk ikke være plads til en sektion mere af fyrretræsreolen. Der er nogle lidt mere faste mål på hylderne på reolen, og det er RET irriterende, at de svarer til 1½ flyttekasse. Hvis jeg havde valgt dette, og det andet stadig eksisterede, ville jeg have været mopset, men så er det jo meget heldigt, at der ikke var alternativer :-)

mvh. tina

mvh. tina
Nå... jaja.... så dårligt huskende er I vel heller ikke, at I har behov for at få den tre gange. Sorry :-)

mvh. tina
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis