Automatisk Lænsepumpe

Hej med jer.

Vil lige høre jer ang. automatiske lænsepumper.. Ikke selve pumpedelen, men afgangen fra pumpen.

Jeg har, ligesom mange andre, monteret en lænsepumpe med automatisk start/Stop i bunden af min båd. Vandet der ligger dernede er jo sjældent helt rent og frit for olie og lignende.
Jeg har lavet det sådan at pumpen lænser op i en dunk. (Dog med overløb direkte overbord hvis det går helt galt) Dunken kan jeg så tømme i klubbens olieaffald eller på renovationspladsen.
Hvad gør i? Ryger det direkte overbord? Filter? Olieabsorberingsklude?

Hilsen
Razols

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I min båd er motor sektionen i en selvstændig kasse, hvor olie holdigt vand forbliver, og kan kun fjernes med em håndlænsepumpe. Bundvands pumpen pumper derfor direkte ud på den blå hylde
Det var en god ide, Razols. Den vil jeg abe efter ;o)
Desværre er det jo de færreste havne der har anlæg til opsugning
af bundvand. Det er kun gråtvandsanlæg de har.

Mvh.
Holmeren.

holmeren

Ja ideen fejler ikke noget, men vi skal også passe på at vi ikke går hen og bliver totalt hysteriske fordi vi kommer til at spilde lidt olie i vandet.
Tænk på hvor meget olie de større skibe trykker ud bare ved stævnrøret ! Så er vi lyst sejleres udslip da en dråbe i havet.
Jeg har for år tilbage været ude for en landkrabbe der himlede op over at jeg spildte et par dråber totakts olie i vandet. Jeg røg lige i flæsket på ham og spurgte hvordan han varmede sit hus op og hvilken bil han kørte i, så klappede han, men det var i !
Der er det ved det, at olie flyder på vand, og derfor bliver det som regel liggende, når pumpen stopper. Det vil så også være det føste, som løber ud af dunken , hvis den fyldes, af samme årsåg.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja, og det samme gør den på havet.. Der bliver den bar så tynd til sidst at man ikke kan se den..

Jeg ved ikke om jeg husker rigtigt.. Men man kan hælde opvaskersæbe i for at opløse olien.

Det forurener stadig, men skulle ikke være lige så skadeligt for vores fugle.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Vi ved allesammen, at blot et par drypper dieselolie på vandet, farver enormt meget og så er der hylen og skrigen ;o) Men dieselolie fordamper forholdsvis hurtigt. Det er lidt værre med gear og smøreolier. Lidt sulfo ud på vandoverfladen, spreder olien. Jeg har også brugt, at smide et par sæbetabletter til opvaskemaskine, ned i bundvandet i båden. Det gør også underværker. Nu har jeg også fundet på, at hænge en engangsble under motoren der hor der en gang imellem kommer et dryp olie. Det skulle gerne hjælpe. Man skal også lære, at leve med, at Perkins sveder altså altid en smule ;o)

holmeren

Så vil jeg da anbefale dig at få fjernet den engangs ble hurtigst muligt, bare en gnist det forkerte sted og du har en total motor brand. Du burde jo også vide at det i værste tilfælde kan antænde selv, ligesom at man ikke opbevarer olie klude i båden uden de ligger i en aflukket spand. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis