Forstærkning af bjælkelag til badeværelse på 1. sal

Hejsa

Jeg er netop blevet færdig med at lave bjælkelaget til et badeværelse på 1. sal.
Sagen er den at jeg har monteret 45x195 spær pr. 30 cm. og de har et spænd på 4,2 meter.

Dette skulle vidst ikke være helt nok? Desværre også været nødt til at høvle undersiden af bjælkerne i den ene side for at få plads til at lave det korrekte fald.

Kan jeg på nogen måde forstærke konstruktionen ved f.eks at skrue 45x95 reglar på siden af hvert spær?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På den anden side er det ikke helt galt!

Se her:
http://stejet.dk/diy/index.htm#Bjælkelag

Hvad er problemet? Gynger eller nedbøjer gulvet for meget?

I den ene side? Hvordan det?

Ja det kan jeg godt se. Mit problem er at det underliggende (gamle skæve) bjælkelag ligger helt op til det nye bjælkelag.
Og forbindelse med at skulle lave fald på det nye, har jeg været nødt til at høvle en god del af undersiden på den ene side af bjælkerne, og dette gør jo at de ikke længere har helt samme styrke som en hel 45x195. Derfor spørgsmålet om jeg burde skrue ekstra bjælker på siden af de nye til at forstærke det yderligere?
Ja det skader jo ikke!

Men hvormeget og hvordan har du høvlet af?

Er det på undersiden i den ene ende af bjælkerne?

Hvis du vælger at forstærke så skal reglen skrues på siden af bjælken så langt nede eller højt oppe som muligt.
Og gerne med lim og/eller godt med skruer!
Okay... der er høvlet ca. 5 cm af fra side af underside ud mod midten. Så bjælken er nede på ca. 145 mm i den ene side.

Se illustrationen her:
http://lusica.dk/illustration.jpg
Det er det røde som er høvlet af.
Hvis bjælken har den fulde højde på midten, altså de 195 mm, så er det sådanset i orden. Principielt ihvertfald!

Det er ikke noget problem med bæreevnen, bjælkelaget falder ikke ned.

Derimod kan det være et problem med nedbøjningen, altså at gulvet bliver for "slasket eller u-stift".

Hvad skal der på af gulv?
Og hvor bredt er rummet - eller hvor mange bjælker indgår der i det nye bjælkelag?
(Og jeg går ud fra at du har anvendt styrkesortert spærtræ!)
Annonce
Det er præcis det jeg er bekymret, altså om gulvet bliver for slasket/ustift.
Der skal monteres 22 mm vibopan gulvspånplader og varmefordelingsplader til vandbåren gulvvarme.
Herefter skal der enten lægges GF 13 fuldlimet og skruet ellers bliver det GF 19 svømmende.
Herefter klinker

Rummet er ca. 4,2 meter langt og 2,5 m bredt. Jeg mener der er 9 eller 10 C18 spærtræ i det hele.
Ja, tror heller ikke det er det store problem.
Hvis du har ca. 145mm tilbage i enden, kunne du jo påskrue / sømme en 145 x 45 frem for 45x95, det ville give ca. dobbelt så meget.
Okay hvis det ikke betyder det helt store, så er det måske også "overkill" at skrue 145x45 på? Prisen er også lidt afgørende jo

Hvorfor er de smartest at montere reglen i top eller bund fremfor i midten?
Ja, netop som Koluda foreslår!

Men hvor nødvendigt det er ved jeg ikke!

Men jo tykkere og stivere gulvbelægningen er jo mere fordeles belastningen ud på flere gulvbjælker.

Ud fra den betragtning kunne det måske være fordelagtigt at udlægge en fuldlimet GF - plade. Evt. 19 mm! Hvis altså limningen gør GF-pladen samvirkende med spånpladerne?

Uden jeg iøvrigt ved hvad en GF-plade er! :o)
Så stor er prisforskellen heller ikke på en 95 x 45 og 145 x 45, men det er til gengæld bæreevnen.

Jeg ville påfore den i bunden af bjælkelaget, her har den største effekt, da træet her skal "strækkes" længst for at lave nedbøjning.

Overkill er det ikke, men sund fornuft, jo stærkere bjælkelag, vi mindre risiko for revnede fuger efterfølgende i klinkegulvet,  pga. undergulv der giver efter.

GF gulvgipsen kan jo også udlægges som et svømmende undergulv, hvilket jeg selv ville foretrække frem for et fast undergulv.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis