Forstærkning af bjælkelag til badeværelse på 1. sal

Hejsa

Jeg er netop blevet færdig med at lave bjælkelaget til et badeværelse på 1. sal.
Sagen er den at jeg har monteret 45x195 spær pr. 30 cm. og de har et spænd på 4,2 meter.

Dette skulle vidst ikke være helt nok? Desværre også været nødt til at høvle undersiden af bjælkerne i den ene side for at få plads til at lave det korrekte fald.

Kan jeg på nogen måde forstærke konstruktionen ved f.eks at skrue 45x95 reglar på siden af hvert spær?
Hejsa Jeg er netop blevet færdig med at lave... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay super, det bliver det jeg gør så. Mange tak for de gode råd til jer begge!
HOV :o)

Jeg tror at den dimensioneringstabel jeg linkede til er forældet - og måske en kende "optimistisk"

Er der no'en der har en dimensioneringstabel af nyere dato?

Som passer med det styrkesortererde træ og de maximale nedbøjningskrav der er gældende anno 2012!

Tror jeg fundet noget her.. hvilken én man skal bruge er jeg ikke helt sikker på, så hvis der er en der kan give mig svaret ville det være super

http://www.sbi.dk/byggeteknik/konstruktioner/trae/merverdi-af-dansk-tre/2006-01-12.0234257440
Hmm der må være en fejl i den pdf.

På side 18 står der at 45 × 195 kan spænde 1,01 m ved 0,3 m og 45 × 170 kan spænde 3,49 i samme tabel.
Annonce
Hmm der må være en fejl i den pdf.

På side 18 står der at 45 × 195 kan spænde 1,01 m ved 0,3 m og 45 × 170 kan spænde 3,49 i samme tabel.
Ja, der skulle sikkert stå 4.01 efter tabellens øvrige afstande angår.
Ja det har du ret i..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis