"Rødt" vand, hvorfor?

Hej

Jeg har skiftet et termostatblandinbsbatteri på mit badeværelse idag.
I den forbindelse havde jeg lukket for koldt vand ind i huset, og ladt vandet løbe ud så jeg kunne skifte blandingsbatteriet uden at få vand over det hele.

Nu efter at jeg har sat tryk på igen er der kommet en masse snavs ud af hanerne.
Alle filtre i husets vandhaner var lukket af skidt.

Der er samtidig kommet rødt vand, men kun på varmtvandssiden.

Det varme vand laves af en vandretliggende beholder fra 1967, Jeg kender ikke navn eller type.

Jeg regnede med at det blot var løsrevet snask i systemet, men der er kørt mange liter igennem nu uden at det har ændret sig.

Jeg tænker nu at det kan være en af følgende årsager:

1) Skidt i rør, gammelt hus så der er masser af det.
2) Vandvarmer er brudt sammen og trækker fjernvarme ud i varmtbrugsvand.
        (Det burde ikke kunne lade sig gøre pga trykforskellen mellem brugsvand og fjernvarme.)

Kom med en god forklaring.

Med venlig hilsen

Michael

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du ikke det er varmtvandsbeholderen, der er ved at bryde sammen og det du får ud i systemet, er partikler fra dunken .... Det tror jeg. Hvornår har du sidst sat en ny anode i?

Nu siger du Anode??

Findes der en anode på en tidstypisk varmtvandsbeholder fra 1967?

Jeg vil gå i kælderen og se om fabrikatet skulle kunne afsløres.

Med venlig hilsen
Michaerl

Edit:
Har været i kælderen, der er ikke noget der afslører et fabrikat, eller steder der skulle være til en anode.
Den er placeret inde i beholderen i kontakt med vandet. Det røde vand er naturligvis rust. Men det kan også stamme fra rørene.

Hmm, ja rust er det jo nok. Her 1 døgn efter er vandet ikke rødt mere.
Det store spørgsmål er jo om det er et forvarsel om et nedbrud af varmeveksleren, eller om mængden af rust ikke fortæller at der er rust i systemet.
Kort sagt: Er det muligt at lave en "tilstandsvurdering" af anlægget?

Med venlig hilsen
Michael
jeg ville tage det roligt. du har skiftet et blandingsbatteri og bakset med rørene. der skal faktisk ikke meget rumsteren til, før rørene afgiver rust. derfor er det også klogt med mellemrum at checke filtrene og specielt nu, at kontrollere alle strainere på dine haner rundt om i huset. Nu skriver du varme-veksler?? Er det en beholder der opvarmes via oliefyr eller fjernvarme, eller taler vi om en veksler? HVis det er en beholder, kunne der være en bundskrue hvor man kan spule slam ud, men den er sikkert pakket ind i gaze. Du må og skal finde den klap, hvor du kan skifte anoden, modsat sker der en galvanisk tæring og din beholder taber bunden. den er fra 67 og i farezonen - efter min mening

Annonce
Så Så rolig nu
Det der er sket er bare at der er okker i din gamle varmtvandsbeholder
og det er helt uskadeligt du skal bare blive ved med at lade det varme vand løbe til
det er klart

-> Uldal: Det er en varmtsvandsbeholder opvarmet via fjernvarme. Mener du at jeg skal fjerne gazen og isoleringen for at finde et sted hvor offeranoden kan skiftes. I givet fald, hvor kan jeg forvente at finde en sådan åbning?

-> 25: Tak for de berogligende ord. Jeg må indrømme, at jeg var bekrymret i et par timer. Der har ikke været noget siden søndag.
ja det er nok rust/okker som alle andre skriver, og ganske normalt når man har rodet med sine vandrør. men hvis jeg var dig ville jeg nok finde luft i budgettet til at få skiftet den beholder, specielt hvis den er fra 67, den er med garantid fuld af kalk og andet guf opsamlet gennem årene, så der vil også være en mulig besparelse i udskiftningen da en ny er bedre isoleret og med garanti har en bedre varmeveksler indbygget

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvis veksleren var gået ville dit anlægstryk stige til ca.3-4 bar og ville højst sansynligt "skyde" sikkerhedsventilen.
Hvis du har tappet alt vandet af anlæget og så fylder det op igen, vil slam og rust blive slynger rundt i systemet.
Fidusen er at tage filter af vandhane og lade vandet løbe til det er klart igen.
Normalt lukker man bare for ventilerne ved blandingsbatteriet, for netop at ungå at tappe alt vandet af anlæg/rør.
Som nævnt er der nok lidt penge og plads at spare ved at skifte den beholder.
Kan også være det giver bedre comfort.

it is better to burn out than to fade away
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis