9 ledninger -> 1 Lampe -> Ingen strøm i kontakterne ???

Hej. Jeg skal simpelthen bruge noget hjælp til det her...

Jeg har overtaget et ældre hus, hvor jeg i kontoret fandt det her stikkende ud af væggen. Jeg skulle have monteret en lampe dernede og som den gode elektriker jeg er (ironisk), prøvede jeg mig lidt frem, og fandt frem til at hvis jeg brugte en af de blå og den orange til lampen, og så bare samlede de andre lidt tilfældigt, så kom der lys i lampen.  Problemer er så bare nu, at der stort set ingen strøm er i kontakterne til div. elektriske apparater i rummet (samme stikkontakt som hvor man tænder lampen). Om det var der inden jeg rodede med det, ved jeg ikke, men jeg har en fornemmelse af at det virkede og det simpelhen er mig der har lavet rod i et eller andet her.

Som note kan det siges at sådan som det er der så virker strømmen i kontakten derinde en smule. sætter jeg en stikdåse til med tænd/sluk knap, kan jeg se at den røde tænd knap lyser svagt når jeg sætter den i kontakten, men så snart jeg sætter en lampe/oplader eller andet til, så er der bare ikke "strøm nok"..

Er der nogle der kan se hvad jeg har rodet mig ud i? Og evt. hjælpe mig !!

MANGE TAK



P.S. hvis ikke billedet er tydeligt er ledningerne fra venste:
- 2 brune sammen
- 1 blå
- 2 jord sammen
- 1 orange
- 1 blå
- 1 blå og 1 hvid sammen

På forhånd tak !!

//René Iversen
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart vil jeg mene at du får de ting der ikke virker til at virke igen hvis du samler de blå ( lyseblå ) - det er nullen.

Den hvide er fase - kan godt være den skal samles med de brune.

Jeg synes du bør få din elektriker til at kigge på den rotterede og få det lavet rigtigt og lovligt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det prøver jeg lige Tak for svarene..

Kan i forklare hvorfor det er den orange og en blå man skal samle med..? Hvad "betyder" farverne ledningerne har, for de er vel alle strømførende?

//René Iversen
De eneste 2, der er dedikeret noget specifikt er den lyseblå ( i gamle installationer sort ) og den gul/grønne ( i meget gamle installationer rød ).

Den lyseblå er nul og den gul/grønne er beskyttelsesleder ( gul/grøn MÅ ikke bruges til andet )

Fasen var/er hvid eller sort og i kabel kan den være brun ( hvis der kun er 3 ledere er de lyseblå,brun og gul/grøn og så bruges den brune til fase ) - de andre farver bruges lidt i flæng til tændledninger,styreledninger m.m.

Den gul/grønne er under normale forhold ikke strømførende - den lyseblå heller ikke så længe der ikke er forbrug - så bliver også den strømførende.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

nemmeste er måske at kigge i stikkontakterne som ikke virke og se hvilke farver ledninger er der og se om der er en sammenhæng

Det kan ske at de 2 blå som er seperate bare skal samles og at der bare mangler nul i dine stikkontakter, men af egen erfaring er det bedst at se om du kan finde en sammenhæng med de forskellige ledninger.

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Annonce
Og en anden gang tag et billed af det før du roder .. og få lige sat en dåse på over de ledninger, nu ved jeg ikke hvor højt det hænger, men får du nogen med børn på besøg og de kan nå skal de nok lege med det, og det er ikke så smart
Du har ganske ret.. og når jeg engang får det til at virke, skal jeg nok rydde ordentligt op på det ;o)


Et eller andet har jeg ihvertfald gjort forkert, for nu virker pæren heller ikke.. hvad har jeg gjort forkert nedenfor? Der er stadig ingen strøm i kontakterne og jeg har prøvet de forskellige kombinationer der er foreslået her i tråden indtil videre, så det kan godt være elektrikeren var en bedre løsning end at rode videre med noget jeg ingen forstand har på.. :-/ medmindre i da kan se et eller andet her, som åbenlyst er forkert.. placeringen af den hvide evt.?

i de hvide holdere sidder ledningerne som følger:
dobbeltholder: blå/blå
enkelt: jord/jord
dobbelt: brun/brun og hvid
og så i lampen: blå/orange


Mange tak for svarene hidtil, og de næste gode svar i kommer med til en MEGET begynder elektriker 

//René Iversen
Den blå der er i lampen skal samles med de andre blå og så en blå ledning fra de 3 andre og i lampen, så du har 4 i de muffe, samtidlig er den du har samlet de 2 blå i en krone muffe og de er ikke samlet sammen, den ene skal pilles ud og sættes og i den anden skrue. Det samme gælder den anden af de muffer hvor de 2 brune og den hvide er samlet i

wwww.elbogen.dk - Din El guide
du starter med at samle de tre blå ledninger i en muffe sammen med en blå ledning som du monterer i lampen
derefter samler du de brune ledninger med den hvide.

den orange tilsluttes lampen (sådan som du har gjort)

så burde det hele virke igen

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Tak for svarene... så har jeg kun 2 afklarende spørgsmål:

1) Hvordan samler jeg de 3 blå ledninger i en muffe sammen, og samtidig får én af dem ind i pæren? Det forstår jeg ikke.. hvis jeg sætter den afisolerede ende ind i en af indgangene i en kronemuffe, så kan jeg ikke samtidig få den ende sat ind i lampen?

2) Når i skriver jeg skal "samle" de 2 brune ledninger med den hvide, og jeg har en kronemuffe med 2 indgange (4 om man vil, 2 i hver ende af den), er de så ikke samlet hvis jeg sætter 2 af ledningerne ind i den ene indgang (venstre del af den) og så sætter den sidste ind ad den anden indgang (højre del) ? Eller når i siger man samler ledninger, er det i samme indgang så de alle er i berøring med hinandens kobber?

Ja, det er helt back to basics for jer, men for mig er det helt nyt

Mange tak for jeres svar og ikke mindst tålmodighed

//René Iversen
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis