9 ledninger -> 1 Lampe -> Ingen strøm i kontakterne ???

Hej. Jeg skal simpelthen bruge noget hjælp til det her...

Jeg har overtaget et ældre hus, hvor jeg i kontoret fandt det her stikkende ud af væggen. Jeg skulle have monteret en lampe dernede og som den gode elektriker jeg er (ironisk), prøvede jeg mig lidt frem, og fandt frem til at hvis jeg brugte en af de blå og den orange til lampen, og så bare samlede de andre lidt tilfældigt, så kom der lys i lampen.  Problemer er så bare nu, at der stort set ingen strøm er i kontakterne til div. elektriske apparater i rummet (samme stikkontakt som hvor man tænder lampen). Om det var der inden jeg rodede med det, ved jeg ikke, men jeg har en fornemmelse af at det virkede og det simpelhen er mig der har lavet rod i et eller andet her.

Som note kan det siges at sådan som det er der så virker strømmen i kontakten derinde en smule. sætter jeg en stikdåse til med tænd/sluk knap, kan jeg se at den røde tænd knap lyser svagt når jeg sætter den i kontakten, men så snart jeg sætter en lampe/oplader eller andet til, så er der bare ikke "strøm nok"..

Er der nogle der kan se hvad jeg har rodet mig ud i? Og evt. hjælpe mig !!

MANGE TAK



P.S. hvis ikke billedet er tydeligt er ledningerne fra venste:
- 2 brune sammen
- 1 blå
- 2 jord sammen
- 1 orange
- 1 blå
- 1 blå og 1 hvid sammen

På forhånd tak !!

//René Iversen
Hej. Jeg skal simpelthen bruge noget hjælp til det... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
når man siger  samle,så menes der at der skal være kontakt mellem ledningerne
når du samler de blå ledninger i en muffe,sætterdu en stump ledning sammen med dem ,
den ledning monterer du så i lampen, dvs.du skal samle 4 blå ledninger i 1 muffe(2 i hver ende)
jeg håber du forstår hvad jeg mener 

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Det gør jeg måske Prøver lige at forklare den fremgangsmåde jeg tænker du foreslår:

1: Jeg har 3 blå ledninger, 1 muffe med 2 indgange (én i hver ende) og 1 lampe.
2: Jeg sætter 2 af de blå ledninger fast i den ene ende af muffen
3: Jeg sætter den 3. blå ledning fast i den anden ende af muffen, så alle de 3 blå ledninger rører hinanden.
4: Jeg tager en ekstra ledning fra min ledningsskuffe (det eneste ledninger jeg har liggende er normal hvid jeg har brugt til lamper tidligere - dur det?). Den ekstra ledning afisolerer jeg i begge ender og stikker ind i hhv. muffen med de 3 blå ledninger, og lampen.

er det, det du mener?

//René Iversen
ja

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Mange tak... det vil jeg så gøre.. Tak for tålmodigheden !!

//René Iversen
Normalt bruges der denne her type samlemuffer, der kan lige klemmes 5 stk 1,5 kvadrat ledninger i.

Kniber det med at få ledningerne til at være der, finds den i dobbelt.

Er der brugt denne her type, samlemuffer har der om regel været en fusker på spil
(medmindre man skal samle instalationsledningen, med en lampeledning, men normalt bør der være et lampeudtag)

mvh jens
Annonce
har du fået det til at virke????

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Det virker helt upåklageligt nu... har ikke fået lampen sat til endnu, men med det samme tingene blev samlet rigtigt, var der strøm i kontakterne igen, så det er da et godt tegn

//René Iversen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis