Udvendig isolering af gasbetonhus, beklædt med brædder

Hej,

Jeg overvejer at købe et ældre gasbetonhus, som er mere eller mindre uisoleret.
Tag (eternit) og tilhørende isolering vil jeg lade en håndværker om.

Udvendig isolering af vægge med rockwool og beklædning med klinkbrædder mener jeg nok at jeg har tid og evner til.
Jeg er så kommet til at tænke på, hvordan får man plads til f.eks. 120 mm isolering? Der findes vist ikke lægter i det mål. Eller skal man først skrue lægter på vandret, med isoleringen mellem lægterne, og så lægter lodret med et nyt lag isolering???
Hvordan med dampspærre?
Skal der vindpap yderst, plus lister, inden bræddebeklædning?
Mange spørgsmål - findes der bøger/vejledninger om ovenstående?

Med venlig hilsen
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget til hinder for at efterisolere med 120 mm. (Hvorfor ikke 200 mm?)

Alt efter hvordan du vil have en ny bræddebeklædning til at vende så skal reglarne bagved jo vendes rigtigt i forhold til beklædningen.

Hvis du vil have vandret beklædning så skruer du reglarne på lodret.
Men det er fordelagtigt at lave en såkaldt "krydsforskalling" F.eks. 95mm vandret og 95 mm lodret. Dernæst vindspærre, afstandslister og endelig de vandrette klinkbrædder!

Men fastgørelser, afslutninger osv. skal jo vurderes og udføres korrekt. F.eks er det nok ikke godt at sømme reglarne til gasbetonmuren! :o)
Tak for hurtigt svar.

I følge Isovers beregner er der kun ca. 10% ekstra at spare ved at gå fra 120 til 195 mm, og skal der være plads til det hele under udhænget, kan jeg ikke bare fylde på.
Jeg fandt en skitse på Bolius, hvor der var anvendt 45*195 til træskelettet - hvordan fastgøres det? (nej, jeg havde heller ikke tænkt at sømme ind i gasbetonen)

Det er et helårshus, men ligger i et sommerhus område, så det gør ikke noget det ligner et sommerhus

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Du skal overveje om dit hus skal ligne et sommerhus. Det har en vis betydning for salgsprisen.
En "bevistløs klinkebræddebeklædning med huller i til vinduer" er der ikke meggen "go'da i"

Overvej feltopdelinger, beklædningsdesign, andre beklædningsmaterialer, (eksempelvis X-finer), eller gå over i puds på facadebatts.

Og det er muligvis rigtigt at der kun er 10 % sparet ved en forøgelse af isoleringstykkelsen med ca. 60 %. Men til gengæld er prisen på den færdige facadebeklædning IKKE 60% højere. Fordi kun reglar, fastgørelse og isolering koster mere. Fra vindpap og udad er prisen den samme.

Og så er der lige perspektiverne. Energipriserne er politisk fastsatte og udgør et væsentligt beskatningsgrundlag. De vil næppe falde i fremtiden!

Dernæst handler det om mere om tilbagebetalingsperiode end om besparelser. Husk på at isoleringen osse virker om 30 år. (Forhåbentlig da)

En tilbagebetalingsperiode på 10 år er nok passende.
Altså tager det 10 år - med de nuværende energipriser og den aktuelle opvarmningsform - at tilbagebetale investeringen. Ja så er der overskud på investeringen de efterfølgende 20 - 30 år. :o)
I følge Isovers beregning så sparer jeg 13.273 kr. om året ved 120 mm, og 14.670 ved 200 mm.
Et hurtigt overslag på materialer siger 25.000 (der kommer nok nogle tusind ekstra til "diverse" oveni), så det er da en investering med en fornuftig tilbagebetalingstid.

Jeg er ikke så bekymret for hvordan det kommer til at se ud. Der skal også nye vinduer i, som bliver sat i plan med facaden, så det ikke bliver indsunkne "skydeskår".

Der er høj sokkel (50 cm) med krybekælder bag. kunne man med fordel lade isolering og beklædning gå lidt ned over soklen, eller skal det ordnes på anden vis?

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Annonce
Du får jo en sokkel, der er trukken ca 130 -150 mm tilbage, i forhold til beklædningen, kommer det ikke til at se lidt specielt ud?

Måske du skulle undersøge muligheden, for at isolere soklen et stykke under nivue, og isolere med flamingo på soklen, og så beklæde med plane eternitplader eller lignende, så år du en sokkel der passer til beklædningen, samt en isoleret sokkel.

mvh jens
Jeg takker for råd og ideer.
Nu må vi se om jeg køber huset

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Nåe ja.
Men er det et hundehus vi taler om. :o) For du kan vist ikke på nogen måde efterisolere et helt parcelhus udv. for 30.000 kr

Men dit svar illustrerer jo netop min pointe.
Med en så kort tilbagebetalingstid er der rigelig plads til et tykkere isoleringslag!
Ang. sokkel og udvendig isolering, så har et nyhedsbrev fra gørdetselv d. 10. aug. en artikle desangående.

http://goerdetselv.dk/facade/ny-facade-og-efterisolering?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=weekly_2012_8_8_7235


Nu kender jeg ikke folks holdninger til GDS, så jeg vover mig lige ud på tynd is her. Men jeg vil mene, at man da altid kan få noget inspiration.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu er det her i juni, eller juli måned2012 blevet godkendt at bruge flamingo som udvendig isolering, hvis det er pakket godt ind, puds.....
hvis man bruger den grå flamingo isolerer man 20 % bedre 100mm svarer til 120 mm isolering

se mere her: http://www.weber.dk/fileadmin/user_upload/weber_guide/Brochurer/Serpotherm_montagevejledning.pdf
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis