Rensning af regnvand til vaskemaskine


Jeg har en palletank som står på jord ( ingen mulighed for nedgravning ).

Spørgsmålet er om partikel filter først 50 my derefter 20 my og til sidst kulfilter til 5 my er "godt nok" filtrering til brug for vaskemaskine / Toilet.

Alternativet er derudover brug af uv filter, men sådan et gennemløbs uv filter koster 1300 kr ( ikke fordi jeg som sådan er bange for engangsomkostninger ) men lampen skulle kun holde 1 år ved konstant lys, og den koster 1000 kr for en ny.

Filter + nyt uv rør vil altså betyde omkring 1400 kr. i omkostninger om året, hvilket så begynder at blive ret dyrt.

Men bemærk venligst at vandtank er IKKE gravet ned, og jeg er derfor lidt urolig. Filtrering sker efter lagring ikke før.

Håber på råd fra "kloge hoveder" omkring dette emne...
Jeg har en palletank som står på jord ( ingen... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
vand koster 19 kr. pr m3 og spildevad 50 kr. pr. m3.

dvs ca. 69 kr. pr. m3....... jeg tror jeg kan spare 40 m3. dvs 2800 kr. om året.

det da ok.
Skrevet af dreamer81 på 03 sep 2013 14:31

hvor bor du? jeg giver omkring 40kr pr m3


Hvis du er en lovlydig borger, skal du stadigvæk betale vandafledningsafgift, selv om du bruger regnvand, du spare kun det du giver for vandet fra vandværket.
Udgiften til at rense spildevandet, er jo den samme, og der er regnvand eller vandværksvand du bruger.
Så der skal monteres vandmåler, til dit regnvand, hvis du ikke vil lave noget ulovligt.

Grundfos laver for øvrigt en smart pumpe, der automatisk skifter til vandværksvand, når regnvandsbeholderen er tom, den køre med et cisterne system, så der ikke er risiko for at forurene drikkevandet. 
Nå ja..... det havde jeg slet ikke tænkt på.

Den pumpe vil jeg lige tjekke ud, hvor finder jeg den?
der skal monteres en vandmåler på tanken for afregning af afgiften til afledning af spildevand.
Montage og dimensionering er Autorisationsbelagt for vvs området.
Mvh.

Det vil altid være nok at rense de grove partikler fra, som blade o.lign.

I tanken vil de tungere partikler bundfældes og de lettere partikler flyde ovenpå, derfor bør der også altid regnes med overløb af tanken 5-6 gange om året, for at få de lette partikler "renset" væk.

Derfor bør der også, som en er inde på, suges vand ind 10 cm under overfladen, det gøres let med en bold på sugeslangen som den her:
http://www.regnvandstanken.dk/produ...vandstank/

Men derudover behøver du ikke være bange for bakterier og alger, vel at mærke i en nedgravet tank, du vil få nogle andre udfordringer i en overjordisk tank, der er udsat for lys og varme.



Regnvand er en ressource, ikke et problem.

http://www.regnvandstanken.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også