Rensning af regnvand til vaskemaskine


Jeg har en palletank som står på jord ( ingen mulighed for nedgravning ).

Spørgsmålet er om partikel filter først 50 my derefter 20 my og til sidst kulfilter til 5 my er "godt nok" filtrering til brug for vaskemaskine / Toilet.

Alternativet er derudover brug af uv filter, men sådan et gennemløbs uv filter koster 1300 kr ( ikke fordi jeg som sådan er bange for engangsomkostninger ) men lampen skulle kun holde 1 år ved konstant lys, og den koster 1000 kr for en ny.

Filter + nyt uv rør vil altså betyde omkring 1400 kr. i omkostninger om året, hvilket så begynder at blive ret dyrt.

Men bemærk venligst at vandtank er IKKE gravet ned, og jeg er derfor lidt urolig. Filtrering sker efter lagring ikke før.

Håber på råd fra "kloge hoveder" omkring dette emne...
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke nok med et sandfilter ?
Enig med Mellon med at sandfilter burde være nok.
Desuden ville jeg sætte en form for afdækning rundt om tanken så den ikke får sollys.
Til slut ville jeg lave udtaget ca 30 cm over bunden, så man undgår evt bundfald.
Drop UV lyset, det er alt for dyrt. Alene el regningen spiser hele besparelsen ved dit fine projekt.
Smid et par billeder når projektet er færdig.
Hej Jeg bruger også regnvand til vask og toilet nu på 5´år jeg hvade i starten 200my før pumpen og 5 my efter, men et så fint filter stopper meget hurtigt, idag er det fine filter skiftet til 60my hvilket holder til ca. 8m3,
dog har jeg halv delen af min tank kapasitet og pumpe anlæg i kældren.
en mulighed for at undgå alger kunne være at male din palletank, det gjore jeg selv inden det kom ind.

held og lykke med projektet

Med venlig hilsen

Jakob Jensen
Spændende projekt! er det muligt at du kan komme med nogle detajler, jeg går nemlig også og overvejer at lave sådan et anlæg, men ved ikke heæt hvor jeg skal starte:-)
Ja det lyder da spændende, men spare man rigtig noget på det? Så dyrt er vand da heller ikke, mener vi giver 6,50 kr pr m3.

mvh jens
Annonce
jeg har også pønset på at bruge regnvand til wc og tøjvask, ikke for besparelsen, for det er minimalt hvad du kan hente der,
men tanken om at vi dagligt pøser uendeligt mange kbm fint og rent drikkevand ud i kloakken, huer mig ikke .
vi har noget at verdens fineste drikkevand, og vi får det op uden anden rensning end sandfilterering og beluftning. det bør vi passe bedre på

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej

Hvordan gik det med anlægget?

jeg har selv sat et op her i sommer og er bekymret for rensningen.

Hvad anbefaler i af rensning m.h.t. baktierier?

Bh Kim
Det første der faldt mig ind mht. at bruge det til tøjvask, var også bakterierne...
Når vi snakker regnvand, så har det vel været i berøring med taget, hvorpå der uundgåeligt er fuglelort og masser af andre go'e sager på... Hvordan går det i spænd mht. tøjvask, medmindre man kogevasker alt sit tøj?
Her i huset kører vi primært 30 grader, men det slår jo ikke meget ihjel...
Har du fået dit til at virke?

Hvad har du sat på af filtre?

Jeg har ingen filtre på ud over det på nedløbet og mine tanke står på jorden, dog isoleret.
Skrevet af je__ns på 20 aug 2012 15:29
Ja det lyder da spændende, men spare man rigtig noget på det? Så dyrt er vand da heller ikke, mener vi giver 6,50 kr pr m3.

mvh jens

hvor bor du? jeg giver omkring 40kr pr m3
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også