1.sal på hus med 7,5 cm leca-elementer. Holder det???

Kære Forum.
Hjælp mig! Jeg har nu haft 6-7 forskellige arkitekter, entreprenører, håndværkere ude for at se mit hus og komme med forslag til en 1.sal. Og de siger alle noget forskelligt!

Huset er et typehus fra 1967. Det består af 7,5 cm leca-elementer og skalmuret med gule mursten/teglsten. Der er gitterspær og lav hældning og med de typiske store glaspartier ud mod terrassen. Taget er eternit og trænger til udskiftning enkelte steder - derfor påtænker vi at få nye spær og etablere en 1.sal.

Behovet på 1.sal er et stort rum og et soveværelse - dvs ingen toilet osv. Vi påtænker et let tag.

Spørgmålet er: Kan væggene bære??? Vi har fået alle svar fra "næsten alle huse bygget efter 1930 kan bære en 1.sal" til "der skal opsættes jernsøjler som de nye spær skal hvile på"....
Hvad skal vi tro på? Og hvad kan der gøres for at realisere projektet? Og hvor meget dyrere er det, når der skal laves en bærende konstruktion (eller hvad det nu er der skal laves hvis væggene ikke kan bære)??

Vi snakker ca. 100. m2 i stueplan.

Tak for hjælpen - vi vil så gerne igang, men er utrygge ved alle de forskellige udmeldinger vi får.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nødt til at have fat på en bygningsingeniør, der skal regnes lidt på det.
Men det lyder ikke usansynligt, at der skal indsættes bærende rør under spærene.

mvh jens

Tak for dit svar je_ns. Kan man ikke sige noget generelt ud fra tykkelsen på ydervæggene?? Alle har sagt, at der skal en jernbjælke over vinduespartiet (vandret), men der er uenighed om, om der skal lodrette søjler til at bære konstruktionen.
Nemlig.
Derr skal ikke tros - men regnes.

Det er iøvrigt tvivlsomt om Leca-elementerne er bærende alene. Og huset er skalmuret.

Det er tænkeligt at både murværk og elementer er bærende. Eller ihvertfald såkaldt "statisk samvirkende"

Mit gæt er at der ikke umiddelbart kan bygges en etage ovenpå!

Men ret beset er der vel ikke noget i vejen for at lave 1. salen større end huset er nu. Og stille etagen på søjler eller murpiller eller på anden måde!

Men du skal jo vælge den du tror mest på og lade vedkommende udarbejde et projekt. (Tegninger, beregninger og beskrivelse - hvorpå der kan sættes en pris!)
Jeg mener man skal op i en 10 cm mur, når det er leca, (det samme gælder for letbeton)

Men du skal have lavet en del beregninger, både bæreevne og for vindpåvirkning.

mvh jens
Jeg får lavet nogle beregninger - fra en ingeniør - men hvordan er ansvarsfordelinge bagefter, såfremt huset for revner i væggen osv.? Er man økonomisk sikret gn ingeniørens beregninger og fungerer de som en garanti???
Er der nogen der ved hvad det koster, hvis der skal etableres søjler på en bærende væg som ikke kan klare 1.sal??
Tak :-)
Annonce
En sådan ekstra etage på 100 m2 kan nok ikke gøres for mindre end en ½ mill. kr., men måske meget mere!

Derfor skal du få lavet et projekt og ikke bare nogle beregninger.

Altså først analyserer du dit behov og finder ud af hvad du vil have og dernæst laves et projekt, (design, tegninger, beregninger, beskrivelser osv.). Og hvis du fortæller en erfaren arkitekt at du har en ½ mill kr til den overetage så laver hun et projektforslag der passer dertil.

Det nytter jo ikke bare at focuserer på en bjælke og et par søjler!

Men en ingeniør har jo en forsikring der dækker såfremt hans beregninger viser sig at være forkerte.
Det er et større arbejde, hvis der skal fræses stolper ind i din indermur, du får jo hele huset raseret, så du skal i gang med at pudse op tapesere/male mv.
Du skal have en trappe, som tager en masse plads både nede og oppe.

Jeg gik i samme tanker, og at lave en førstesal på mit hus, jeg opgav af flere forskelige grunde.
Bla. forde jeg ikke kunne få et fast tilbud på det.
Jeg ville have et tilbud på at de lavede alt det bærende, incl indfræsning af søjler, (da mine indemure ikke kunne klare en førstesal)
Samt de rejste tagspær, lavede taget og alt det udvendige.
Så jeg selv lavede alt det indvendige.

Jeg valge istedet at lave en tilbygning, hvor jeg lavede dt hele selv. Det er en løsning vi er utroli glade for.

mvh jens
Hej Trådstarter

Hvordan gik det med din 1. sal? Vi har fundet denne tråd på nettet og er nysgerrige på dit resultat. Vi har et hus fra 1965 og overvejer også en 1. sal. Hvad kostede jeres 1. sal mv.?

Bedste hilsener

Martin
Hej Martin.

Der er ikke noget nyt. Vi har pt. en ingeniør til at lave beregninger og der snakkes om nogle søjler til at understøtte - så hvis det overhovedet er muligt, ender vi nok med et projekt på mindst 850.000,- uden at der er lavet rumopdeling på 1.sal, men med trappe, gulv, tag osv.

Mvh. Mette.
Har i ikke mulighed for en tilbygning?
Det valgte vi fremfor at bygge 1' sal, det gav et mere sammenhængende hus, og var væsentlig billigere.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også