1.sal på hus med 7,5 cm leca-elementer. Holder det???

Kære Forum.
Hjælp mig! Jeg har nu haft 6-7 forskellige arkitekter, entreprenører, håndværkere ude for at se mit hus og komme med forslag til en 1.sal. Og de siger alle noget forskelligt!

Huset er et typehus fra 1967. Det består af 7,5 cm leca-elementer og skalmuret med gule mursten/teglsten. Der er gitterspær og lav hældning og med de typiske store glaspartier ud mod terrassen. Taget er eternit og trænger til udskiftning enkelte steder - derfor påtænker vi at få nye spær og etablere en 1.sal.

Behovet på 1.sal er et stort rum og et soveværelse - dvs ingen toilet osv. Vi påtænker et let tag.

Spørgmålet er: Kan væggene bære??? Vi har fået alle svar fra "næsten alle huse bygget efter 1930 kan bære en 1.sal" til "der skal opsættes jernsøjler som de nye spær skal hvile på"....
Hvad skal vi tro på? Og hvad kan der gøres for at realisere projektet? Og hvor meget dyrere er det, når der skal laves en bærende konstruktion (eller hvad det nu er der skal laves hvis væggene ikke kan bære)??

Vi snakker ca. 100. m2 i stueplan.

Tak for hjælpen - vi vil så gerne igang, men er utrygge ved alle de forskellige udmeldinger vi får.

Kære Forum. Hjælp mig! Jeg har nu haft 6-7... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi vil helst ikke "spise" af vores have, så derfor er en 1. sal absolut at foretrække. Desuden skal taget skiftes så derfor vil det være "2 fluer med et smæk"......
Hej 5700.

Du skriver at I har haft en til at beregne på styrken og hvordan det skal udføres.
Kan du løfte lidt af sløret om hvad der skal til for at det kan bære?
Jeg er klar over at rigtig meget afhænger af husets bredde, og de indvendige væges placering da de jo kan homme til at bære en masse.

Og så vil jeg lige komme med en lille advarsel.. Min bror har et hus fra start 70'erne med 7,5 cm indervæg. de var placeret på en sokkel uden lecablokke på tioppen!! og så var de alle placeret på en klat beton i hver ende af elementerne, altså ikke fuldt understøbte. Det ser du først når de enten knækker.. eller fodlisterne fjernes! Kan også mærkes som træk.. men hvor meget træk er der i et ældre hus??

Nå men min bror besluttede at renovere huset.. så ud med alt indmad.. dvs der stod ydermure og tag samt loftsisolering tilbage..
Det gaml egulv blev hugget op Der blev gravet ud til 60 cm under det nye terræn. Indersiden af soklen blev skrællet af med lufthammer for at få en ordentlig kantisolering... og isoleret i gulvet med 45cm EPS. støbt gulv med gulvvarme og et slidlag på topppen.. så et tykt beton gulv blev det jo. Nye indermure blev muret op i tegl, der siden blev vandskurret. Ydermurene blev efterisoleret med 50mm en dampspærre og yderliger 50 mm før en plade plus gips blev den nye indermur. Den er så pudset med en klæber og er rigset op med en imiteret vandskurring! Ny el i hele hytte, nye lofter gulve køken bad osv. og naturligvis nye døre og vinduer..

Lavet som eget arbejde på ca 09 måneder efter alm arbejde.. Så rart at have en ordentlig garage man kunen bi i imens...

Nå det var jo et sidespring :-)

MVH Njord

MVH Njord
Hej Njord.
Beregningerne er ikke helt færdige endnu og nu ligger det stille pga bededagsferie....derfor har jeg ikke skrevet mere. De indvendige vægge er blevet flyttet/nogle fjernet, så de kan ikke rigtig hjælpe og der er et spænd på ca. 7-8 meter i bredden, så et eller andet skal der jo gøres.....
Det lyder omfattende med din brors projekt. Jeg aner ikke om vores hus er placeret på en sokkel uden lecablokke..... Jeg er ikke gør-det-selv, så jeg er 100% afhængig af, at den rådgivning jeg får at entrepreneur og ingeniør er korrekt....!! Bliver helt nervøs....

Mvh. Mette.
Hej Mette.

Et par gode råd fra en, der selv har været gennem alverdens bøvl ifm byggeri.
1) Det sidste du ønsker at få brug for er din rådgivers forsikring. Hvis den kommer i spil er det fordi du står med et problematisk hus, og det koster en retssag plus al din tid at få penge ud af den. Derfor er det alt afgørende, at der er fuldstændig styr på tingene, så du ikke kommer derud. Lidt i stil med, at du absolut ikke ønsker at gøre brug af din livsforsikring, for nu at sætte det hele på spidsen.
2) Når du har nogle beregninger og tegninger i hånden, så tag kontakt til det forsikringsselskab som du har huset forsikret hos. Hør dem, om de vil kigge på tegningerne med henblik på, at huset fortsat kan være forsikret hos selskabet uden forbehold af nogen art. Tager de forbehold overfor noget, f.eks. sætninger, revnedannelser, eller andet, så er der grund til at være på vagt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Kære 5700

Tak for info - jeg følger tråden tæt og glæder mig til at høre mere om dit projekt. Hvis du har lyst må du gerne sende lidt nærmere info til min mail [email protected] når du kommer længere frem.

Jeg har overvejet ligesom dig, at kave 1.sal - men må indrømme, at en lille 40kvm tilbygning i enden sf huset er at foretrække for os, da vi alliigevel ikke bruger den del af haven. Men 1.salen overvejes stadigvæk.

Bedste hilsener

Martin
Annonce
Kan dine indermure ikke bære tag + 1. sal i sig selv kunne en løsning være at bygge noget stål udenpå indermuren. Fx en søjle i hver gavl ved kip og så noget langs de to ydervægge. Men overvej om huset er værd at bevare hvis du alligevel skal lave så meget om...

Du bliver jo også enormt begrænset af at tage en masse hensyn til den eksisterende bygning.

PS: Vores hus er blevet bygget om fra 1983 parcel til høj overetage med lamelspær, men her var også 10 cm letbeton indervægge som godt kunne bære lasten. Der blev så understøbt nogle indvendige vægge, men vi undgik stålet.
Hej,

Hvordan endte det med overetagen??
Blev den droppet eller er den bygget??

Må vi høre lidt mere om erfaringerne??

MVH Njord

MVH Njord
Hej! Projektet blev droppet. Vi endte med et projekt på knap 1 mio. kr. inkl. projektering, el, trapper osv. og det er for meget. Beregninger viste, at væggene ikke kunne bære så det der er givet tilbud på, er i princippet en 1. sal som er større end stueplan og hviler på selvstændige søjler hele vejen rundt om huset...
Go´ jul derude..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også