Intet vand efter udskiftning af impel

Hej,

I forbindelse med noget sygdom i familien, har min familie desværre haft deres båd til at ligge i vandet hele året, uden den er blevet brugt samt vedligeholdt. Jeg er dog trådt til nu, for at shine den lidt op, inden et evt. salg.

Jeg fik motoreren igang (dog selvfølgelig uden at tjekke om den smed vand ud af udstødningen. DOOH!). Jeg har sidenhen skiftet impel, men efter udskiftningen ville jeg selvfølgelig tjekke at der kom vand ud af udstødningen, hvilket der tilsyneladende ikke gjorde. Jeg havde dog også kun motoreren tændt i ca. 60 sek. da jeg nødigt vil risikerer at den bliver for varm. ? Hvilke ting skal jeg kigge efter for at identificere fejlen?

Spørgsmål:
1) Er impellen monteret korrekt? -Mener den skal gå modsat uret, men gjorde den der sad i ikke. Foto: Den gamle impel monteret korrekt?
2) Er de 60 sek. nok til at vand kan nå at cirkulerer fra indtag til udstødning?

Der er tale om en Yanmar 1GM10C, Årgang 2001 -> Saltvandskølet

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du lukket op for hanen (søventilen) til indtaget ?
Tjek! Var husket :-). Jeg skruede endvidere slangen af, for at tjekke at der kom vand op fra søventilen, hvilket der gjorde . Antager at vandet burde gennemstrømme, selvom motoreren blot står i tomgang?..
Der skal helst komme vand meget hurtigt, vedmindre hele systemet er tømt.
Men efter et minut skal der komme vand.
Sidder impellen fast på akslen ? der er ikke et sted der er taget slanger af for at frostsikre ?
Kommer der vand ud ved udstødningsbøjningen vis du løsner slangen der ?
Monteringen skal være som den gamle. "drejer" du den forkert i bliver den ødelagt meget hurtigt.
Sidder pumpen over vandlinien.
Tak for du gider hjælpe Mellon.

Er I tvivl om hvor udstødningsbøjningen er placeret. Har du mulighed for at præcisere det? Ingen slanger er taget af, systemet blev kørt igennem med kølervæske op til vinteren).
Er dig svar skyldig, hvor pumpen sidder, men burde den ik være under vandlinjen når båden ligger i havn med 3 meters dybde?

Hej Buur.
Prøv lige og se om dit søvandsfilter er spændt ordenligt sammen
da den ellers vil trække falsk luft og ikke vand.
Det sidder lige efter vandintaget.
Annonce
Hej! har du sat en ny pakning i pumpehuset uden at fjerne den gammel (klassisk fejl ) så dirker den ikke

Makrøv

Hej igen!
Problemet er desværre stadig ikke blevet løst. Søvandsfilteret var spændt ordentligt sammen, samt "metalgitteret" er blevet renset. Der er kommet ny pakning i pumpehuset samt det gamle blev fjernet med lidt sprit samt slibet over med utrolig fint slibepapir.

Forslag? -Har planer om senere i dag at tjekke om der kommer vand ud fra impellen (løsne udgangsslangen og tjekke for vand).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis