Er min kaprifolium død?

Jeg har en kaprifolium op ad et raftehegn. Den blev sat sidste år og har blomstret smukt og er voksets kraftigt. Den blomstrede i maj og juni og satte fine orange bær i juli. Nu har vi været på ferie og det ser ud som hele planten er visnet, bortset fra et enkelt godt en meter langt skud, som stadig er grønt. Resten af planten er brun/gylden og bærerne ved at tørre ud.
Hvad skal jeg gøre for at få den til at blomstre og trives igen?
Bedste hilsner,
Ilia

Ilia
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal i hvertfald kontrollere hvor tør jorden er ved den. Hvis tør så vand rigeligt. Samtidig bør du beskære den så kraftigt som du nænner for at reducere bladmassen. Dermed forbedrer du dens overlevelseschancer, hvis tilstanden skyldes udtørring.

Men kontroller lige planten grundigt for misfarvninger, spind og insekter, der kunne være tegn på sygdomme eller inskektangreb.

Husk i øvrigt, at et billede i de fleste tilfælde er meget hjælpsomt.
Min kaprifolium er kun halvdød; den har flere gule blade, og jeg har derfor vandet den med plantegødning i vandet.
Den er helt ny, jeg plantede den sidste efterår, og den har overlevet vinteren uden vi har gjort noget ekstra - og også blomstret to gange i løbet af sommeren, men nu er jeg blevet lidt urolig - mon det er forkert jord, den står i ? - det er almindelig havejord, men måske 'noget mager', ihvertfald er det ikke muld, snarere en noget tung7sandet jord. Den står i et bed mellem fliser, hvor der ved siden af er en meget frodig busk persille og en rosmarin, de trives vældig godt, længere henne er der purløg, de er også godt tilfredse ligesom nogle indvandrede marguritter (staude). Skal jordtypen være mere 'skovagtig' ? Håber, nogen kan give et fingerpeg ...
Hilsen Lise
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis