hjælp til skruekompressor

Hej LDS.

Jeg har for nylig fået mig en skruekompressor, men når den "går i gang" og lader tryk, så kører den et par minutter efter den har nået top trykket i tanken, hvilket er lidt irriterende.
Har hørt at man kan ændre den tid den kører efter den har nået det maksimale tryk i tanken.

Nogen der ved noget om hvordan man kan gøre dette eller om man overhovedet kan ?

Kompressoren er en "Kaeser SM11"

Hilsen Tobias.

Hej LDS. Jeg har for nylig fået mig en... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad gør den måler der står på 18 bar ? Den udvendige måler der viser trykket i tanken, viser kun ca. 8 bar.

De 18 Bar er tanktryk, hvilket er ALT for højt. Uden dog at kender din model.
Den udvendige måler er det tryk du har i din slange. Som kan reguleres til alt efter hvad du laver. Sætter du f.eks 18 bar på en sømpistol, så ser du ikke det søm igen, medmindre det er kommet ud på den anden side
Grunden til at man kører med 2 forskellige tryk er fordi, man derved at større luftmængde til rådighed.
Min gamle Reno kører med 11bar i tanken og sjælendt over 8 bars arbejds tryk.
Enig med Jens at det er den firkantet grå kasse du skal kigger i.
Skrevet af tobias34 på 13 aug 2012 17:47
Hvad gør den måler der står på 18 bar ? Den udvendige måler der viser trykket i tanken, viser kun ca. 8 bar.

Når kompressoren skal lave så højt tryk, er den mere belastet.
Dessuden kan det være forbunden med fare, for sprængning af din trykbeholder, hvilket kan være særeles farligt. det kræver din beholder er godkendt til 18 bar, og kontroleres en gang om året)

mvh jens
lige med tanken, den er næppe godkendt til 18 bar.. det står på tanken et sted..

et er hvad den er godkendt til, og andet er hvad den kan klare i sikkerhdstryk.. sidder der ikke en sikkerhedsventil et sted?

mht. godkendelsen gælder det kun for produkttal over 1000, produktal er bar*liter
der må da os sidde en typeplade med motor str. i kwh og max bar. og arbejdstryk et eller andet sted på kompressoren

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Jeg har nu kigget lidt på det, og åbnet pressostaten (tror jeg)

Den ser sådan her ud:

Jeg har nu prøvet at skrue op og ned på den, og den regulerer trykket på den måler på ydersiden af kompressoren, og trykforskellen af hvornår kompressoren skal starte. (faktisk også en del af det jeg ledte efter)

Den regulerer på ingen måde den inderste måler der viser 18 bar. Jeg har prøvet at slukke for kompressoren og bruge en del luft fra tanken (tanken er meget stor), selv der ændrer måleren sig ikke, men det gør den yderste måler. 

Jeg har lidt på fornemmelsen at måleren viser olie trykket til køleren, selv om det virker som et utroligt højt tryk, men måleren sidder nemlig på en metal cylinder hvor der står noget ala; fyld kun godkendt kølemiddel på.  

Jeg mangler stadig at finde svar på om man kan ændre den tid som kompressoren står og kører efter den har ladt op til maks. tryk. 

Tanken er godkendt til 10,5 bar og og kompressoren til 10 bar. Og kompressoren er på 7,5 kW. 

Der er ingen timer i din kompressor. Det du mener der er en timer effekt er fra 8 til 18 bar. Da det ikke synligt er nogen effekt/ændring. Pressostaten kan du muligvis finde ved at følge ledningen der går til motoren. Motoren er højst sandsynlig tilsluttet et 3 faset relæ, hvis styreledning kommer fra pressostaten du søger.

EDIT.. Sad lige og lurede lidt på det billed du lige har uploadet. Prøv lige at hive op i den knap og drej med uret. Så burde du kunne ændre på Delta P eller Peak to peak spannet om man vil.
Jeg er ikke helt sikker på du forstår mit spørgsmål, jeg søger en måde at ændre tomgangstiden på kompressoren (Den tid kompressoren kører, efter den har ladt tryk, uden at lave noget)

Hvor ved du fra der ikke er en timer ? Jeg forstår ikke helt hvad du mener med en timer effekt.

Er det ikke pressostaten jeg har taget et billede af ? Og jeg har hevet og drejet og dette ændrer på det tryk som kompressoren skal under for at kompressoren starter. 

"(Den tid kompressoren kører, efter den har ladt tryk, uden at lave noget) " Er tank måleren på 18 bar i hele den periode?

jo det er pressostaten du har fat i.. åbenbart en af slagsen med 2 funktioner i.. og som du beskriver det så kører du den ned i tryk ved at dreje mod uret når knappen er nede. Oppe er funktionen trykforskel mellem minimum tryk (hvor den starter kompressoren) og max tryk (den som er indstillet i nedre position). håber det giver mening.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis