Støbe omkring grå 110/50 afløbsreduktion

I forbindelse med renovering af køkken skal jeg have støbt nyt gulv, som skal afsluttes højere oppe end det tidligere (før var der trægulv på strøer, og nu skal der klinker på direkte på betonen).

I den forbindelse kommer overkant af afløb (støbejern?) til at ligge under overkant af beton. Min VVS'er vil montere en en grå redoution som denne http://www.lavprisvvs.dk/shop/110-50-mm-487290p.html, som også vil komme til at ligge under overkant af beton. Han siger at den sagtens kan indstøbes, men er det måden at gøre det på? Kan jeg/han så blot montere et 50 mm rør i tilpas længde og så tilpasse når gulvet er støbt?

--
Mvh. Christian 
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit link virker ikke!

Men hvis den ligner nedenstående:

Men http://www.lavprisvvs.dk/shop/110-50-mm-211745p.html

Nu fortæller du ikke hvor dybt nede i betonen reduktionen vil blive placeret.

Så mener jeg at dels at reduktionen skal kunne trækkes op af støbejernskraven uden at borthugge betonen omkring reduktionen.
Og så mener jeg ikke at 50 mm rør må indstøbes når de er på den side af vandlåsen.

Jeg tror at der skal et kort rørstykke ned i støbejernsmuffen. Og det korte rørstykkes muffe skal stikke op over betonoversiden! Og deri sættes reduktionen!


Men far med lempe - det er ikke noget jeg er helt sikker på! :o)

Tak for jeres bidrag.

Linket er sådan set fint nok. Problemet er, at det komma jeg har sat efterfølgende er blevet tilføjet linket, og så kan browseren ikke finde ud af det... uden komma er det således http://www.lavprisvvs.dk/shop/110-50-mm-487290p.html

Jeg har indsat et par billeder af banditten, som nu er blevet monteret - afløbet er ikke skævt, det er fotografens balancenerve den er gal med :-)

Sitting Bull: Jeg "tror" ligesom dig, at reduktionen bør føres op, så den ikke bliver støbt ned. VVS/Kloak er dog ikke min stærke side, men min mavefornemmelse siger at det bør være anderledes end som det er udført.

Som det (måske) fremgår af billederne,  gik det gamle gulv næsten op til kanten af det gamle afløbsrør af metal. Det nye gulv vil komme til at gå op til kanten af det 50 mm rør, der er monteret i reduktionsstykket (lige før bøjningen).

Er det gangbart at pladre noget beton ned over denne konstruktion, så betonen stopper umiddelbart før bøjningen (op til den øverste sorte streg på billede 2)?

--
MVh. Christian



Hvis støbejernsbøjningen/-røret står i jord er det med 100% sikkerhed forkert.

Rør i jord må ikke være under 100 mm - som det det jo osse er tilfældet med støbejernet.

Det er muligt at enheden, (reduktionen), indstøbes i beton, men det gør ingen forskel. Der skal være renseadgang på mindst 75 mm. (Eller er det måske 100 mm.)
Det er af samme årsag at gulvafløb i jord også altid er min. 100 mm.

Det er mange år siden at jeg har beskæftiget mig med kloak – i detaljer - men jeg er mindst 95 % sikker på at din installation er forkert!

Kun i det tilfælde at reduktionen IKKE faststøbes, men kan afmonteres efterfølgende kan installationen måske gå an.

Eneste mulighed for at installationen er ”lovlig” er at kravet til renseadgang kun er 50 mm.

Jeg ved ikke helt præcis hvem der kan vurderer installationen. Men måske kloakmestrenes brancheorganisation eller Teknique, VVS-ernes tilsvarende.

Ved ikke hvordan du vil håndterer situationen, men din (aut. ?) VVS-er burde jo have forståelse for kundens synspunkter! :o)
Og kan pege på præcis det rette punkt i en eller anden vejledning! .o)
reduktionen skal sidde over betonen, så den kan tages op hvis det skulle blive nødvendigt på et tidspunkt, det burde din vvs´er vide!!
den findes flere forskellige overgange til støbejernsrør, både fernco og forsheda laver overgange til formålet, så skæres muffen af støbejernsrøret og der laves 110mm pp rør til overkant beton, og så sættes reduktionen i det nye rør
ellers kan der sættes et 110mm pp rør i muffen i stedet for reduktionen, og derefter reduktionen i det nye rør.

det er klart en ommer for din vvs´er

når det så er sagt, så synes jeg du skal overveje at skifte dine rør, når du alligevel har hul i gulvet
Annonce
Hmm...

Jeg jeg fik lige en aut. kloakmester til at se på det. Han fik forklaringen over telefonen, og sagde at det godt kunne være lovligt som det er lavet, men det er ikke sådan han vil lave det (han ville have lavet det a la det JR-Anlæg har forklaret). 

Han kiggede forbi, og efter inspektion blev installationen godkendt til ind-/omstøbning som beskrevet i mit oprindelige indlæg. Han sagde at kravet til renseadgang blot er 50 mm.

Så en aut. VVS'er har monteret det. En aut. kloakmester har efterfølgende godkendt det, så mon ikke det er som det skal være.... Ved forespørgsel om nødvendigheden af at skifte det oprindelige rør har begge svaret, at det kan man godt, men standen ser fin ud, så det er ikke nødvendigt.

--
Mvh. Christian



  

Hej

Jeg har lidt samme problem i tråd(Adskille afløb? tip ønskes ).
I den forbindelse har jeg fået besked fra en leverandør på at man ikke må nedstøbe samling af støbejerne/PVC med mengering.
At sådan en 110X50mm skulle være lovlig syntes jeg så er spøjst.

JR Anlæg ved du om det er VA godkendt at bruge 110-114mm jetkobling som indstøbes i gulv ?

Undskyld tråd kapring )

Mvh Per

paaske: vil til enhver tid argumentere for at det laves så der er 110mm til overkant beton istedet for en 50mm, da det er langt det nemmeste hvis nu der på et tidspunkt skulle komme en prop af fedt i dine gamle støbejernsrør. sidder ikke lige med mine normer ved hånden, men ville egentlig ha påstået det var ulovligt det vvs´eren har lavet.
men bliver i tvivl nu du har fået andet af vide

arbejdsmand: skær dit rør af og sæt en forheda eller fernco på så den sidder nede i isoleringen og ikke støbes fast
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis