Spørgsmål til anlægning af terresse

Hej,

Jeg er igang med at anlægge en ny teresse på 4 x 19 m på min græsplæne. Jeg er færdig med at grave græstørv af, og har lagt stabilgrus på. Jeg har ca. lagt 5-7 cm stabilgrus på (ved godt det skulle være 10 cm, men fordi projektet lige pludselig blev ændret var jeg i bekneb med nok stabilgrus). Efter at have kørt et par gange med pladevibratoren, synes jeg at underlaget virker en smule blødt, dog har det hjulpet en smule at køre en ekstra gang med pladevibratoren. 

Spørgsmål: Skal jeg være bekymret over at bunden er en smule blød? Kan det klares ved at vibrere nogle ekstra gange? Vil det hjælpe når der kommer noget fint grus ovenpå?

på forhånd tak 

Mvh
larsbirk

Mvh
larsbirk
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at køre med pladevibratoren nogle ekstra gange? Ellers må du have noget mere stabilgrus på. Et blødt underlag er ikke godt for anlægning af fliser...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

har du gravet alt muldjorden væk inden du lagde stabilgrus på??
Nej ikke selve muldjorden under, det rettede jeg blot af, og lagde stabilgruset oven på for at få den rette højde. Er det en ommer eller går det med mulden under?? 

Mvh
larsbirk
umiddelbart er det en ommer, men omvendt så er det jo "kun" en terrasse

jeg vil ikke mene det er muligt at vibrere et så tyndt lag stabilgrus direkte ovenpå muldjord, især ikke hvis det er meget tør/løs muld eller våd fedtet muld, så havde det nok været bedre kun at lægge et tykkere lag med flisegrus, evt en fiberdug direkte på mulden og derefter flisegrus

men hvis stabilgruset ikke er hårdt nu så bliver du nok nødt til at fjerne det og starte forfra, evt fjerne 10 cm yderlige muld, men det sagtens sagtens være andre forhold der gør at det ikke bliver hårdt, men det er ikke til at sige 100% udfraa din beskrivelse

kan se på dit postnummer at du ikke er langt fra mig, og skal alligevel den vej senere idag, så hvis du kan vente til i eftermiddag slår jeg gerne vejen forbi og giver dig et par tips til dit projekt??
Annonce
Hej igen, tusind tak for din vejledning. Jeg er desværre ikke hjemme i eftemiddag, det kunne ellers have været super at få noget ekspertvejledning. Go weeked.

Mvh
larsbirk
Hvis du ikke vi i gang med at grave alt mulden væk, og fylde 20-30 cm stabilgrus på, som vel nok er den rigtige måde at lave det på.
Så hjælper det gevaldigt, hvis du bruger en kraftig fiberdug under fliserne, helst en i fuld brede, det kan du købe hos din lokale entrepanør, eller anlægsgartner.

mvh jens
Hej Lars, 


Hvis der er én ting jeg har lært fra mine flise projekter i haven, så er det at forarbejdet er det vigtigste.
Tag evt. et kig i vejledningerne på belægningssiden.dk


mvh Claus


Mvh Claus
www.ibi-siden.dk
Det kan sikkert blive okay, men du vil nok blive gladere for det i længden, hvis du gør det om.


 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis