Lampeudtaget og loftdåsen, Igen

Jeg skal montere tagvinduer i mit tag.

Og derfor bliver jeg nødt til at flytte et par lampeudtag/loftdåser!

Dåserne er de alm. orange, fastgjort med bøjle til tagspærrene. Loftet er alm. 16 mm rustikloftbrædder og der er boret et ca. 44 mm hul op til dåsen. Dåsen "står" altså ovenpå loftbrædderne. Selve lampeudtaget er fastgjort med "klør" i loftbrædderne. Installationen er udført i 1978.

I forbindelse med et tidligere spørgsmål om emnet forstod jeg at dåsen - ved brandbare materialer, (mine loftbrædder) - skal monteres plant med undersiden af loftbeklædningen!
Men det er mine gamle dåser jo ikke beregnet til!

Hvis jeg nu blot flytter dåserne og monterer dem stående ovenpå loftbrædderne.
Og lader en elektriker bore et 44 mm hul op igennem loftbeklædningen og efterfølgende monterer det gamle lampeudtag.
VIL DET SÅ VÆRE "LOVLIGT"

Eller vil samme elektriker kunne montere en mellemring eller lign. fra undersiden og efterfølgende et lampeudtag?
(Måske endda det gamle? )

Ja, det var rigtignok en lang smøre!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej du er nødt til at bore op til ø 68 mm, og montere en plastmellemring (eller føre loftsdåsen gennem loftsbeklædningen), og så bruge de runde ø80 mm lampeudtag.


mvh jens

Tak for det Je_ns

Som jeg forstår det  kan jeg flytte og montere de gamle dåser -  ovenpå loftbrædderne.
Og lade en elektrikker bore et 68 mm hul gennem loftrustikbrædderne, montere en mellemring og afslutte med et (nyt) lampeudtag!

Er det korrekt forstået? 

Ja, det er korrekt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis