Årsag til fugt i kælder, udfra fugt på gulv under kasser?

Hej Gør set selv folket

Jeg har kikket og der er et utal af indlæg med fugt i kælder. Men jeg fandt desværre ikke et konkret svar.

Jeg har et hus fra 1938 uden omfangdræn, og kun delvist isoleret. Kælderen er rimeligt tør for et hus af den årgang og luger ikke af fugt.

I en del af kælderen er der cement/betong(?) gulv som har delvist afslidt maling på. Hvis jeg sætter en plast kasse på gulvet kommer der en våd plet under kassen. Er det hvad man kalder grundfugt, sommer kondens, eller skal man have en fagmand ud og kikke for at finde ud af hvad det er? Er der en nem og hel sikker måde at finde ud af hvad årsagen er? (Jeg stoler ikke rigtigt på håndværkere, da jeg altid får forskellige forklaringer af dem når jeg har en opgave, som ikke stemmer overens.)

Vi har også et flise gulv hvor fliserne ikke er ordentligt vedhæftet, og fugerne er nogle steder helt opløst. Jeg ved ikke om det skylder generelt dårligt håndværk til den tidligere ejer (som vi har fundet mange steder), eller om grundfugt også kan være årsagen til det?

Vi har også parket i et andet rum, og det virker ikke til at have mug eller andet slemt på sig, som man ellers burde tro i en fugtig kælder.

Jeg har luftet meget ud over sommeren, da jeg ikke anede at man ikke skulle gøre det og vi boede der mens vi lave stue etagen.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Christen.

Med fare for at blive haglet igennem på grund af min faglighed, vover jeg nu alligevel pelsen.

Det er jo dejligt betrykkende at høre, at der trods alt er omfangsdræn omkring huset.
Det løser dog ikke det problem du har med fugten i gulvet, under dine kasser. Udluftning af rummene virker som sådan heller ikke på gulvet.
Årsagen til fugt der stiger op igennem betonen, skyldes at der ikke er lavet det man kalder et kapilarbrydende lag, under betonen. Gulvet er højst tænkeligt bare lavet ved, at lægge beton direkte på lerjorden nedenunder. Derfor presser fugten simpelthem på nedefra, og trækker op igennem betonen, og det kommer især til udtryk hvis der står noget ovenpå, da fugten så ikke kan komme væk!
Løsningen er at brække betonen op og grave jord væk, for herefter at lægge småsten, isolering og ny beton ned igen. Evt. kan suppleres med gulvvarme. Her skal du regne med at grave ca. 50 cm af fra nuværende gulvhøjde.

Mht dine fliser.
Her kan fugten også godt spille ind, alt efter mængde. Men det lyder umiddelbart mere som at fliserne har haft en dårlig vedhæftning, som man f.eks ser ved manglende primer eller grunding af selve gulvet, inden fliserne er blevet lagt.
De må lægges om, evt. efter samme princip som det øvrige gulv.

Håber du kan bruge mine udtalelser til noget fornuftigt.
Det er en stor omgang!

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Jeg skrev nu uden omfangdræn.

Jeg har ikke noget i mod faglighed, synes bare at når jeg har tre håndværkere ud og kikke på noget kommer de med tre forskellige løsninger, hvordan skal jeg vide hvilken er rigtigt. Specielt når de siger de andre løsninger er helt forkerte. Ville gerne have upartisk råd. Er det en byggesagkyndig?

Det lyder til at du mener det samme som jeg har læst mig frem til.

Hvordan vil sommerkondens se ud i forhold til dette?

Nogen som har erfaring med elektroosmose? Om det evt. kan hjælpe på fugt igennem gulvet, så vidt jeg forstår er det gulvet det oftes bruges til?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Undskyld mht omfangsdrænet. Den havde jeg lige læst hen over.

Uvildig rådgivning kan du til dels få hos en byggesagkyndig, ja.
Når jeg siger til dels, mener jeg at, hvis du her har besøg af tre forskellige, kan de også godt have en smule nuancer i deres holdninger og løsningsforslag.

Sommerkondens er en ting du typisk finder i en tagkonstruktion, og er noget der skar ved meget høje temperaturforskelle. Læs mere her:
https://byg-erfa.dk/wiki/Sommerkondens

elektroosmose er ikke noget jeg personligt har erfaring med.
Måske der er andre der kan byde ind med relevant info/erfaringer

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også