Hvid Bostik silikone hærder op gulligt

Jeg har fuget mine nye køkkenskabe i de indvendige samlinger for at gøre skabet mere rengøringsvenligt. Det så også rigtig godt ud lige da jeg var færdig -- med et helt hvidt inderskab uden mørke streger i samlingerne.

MEN her en uges tid senere er alle fugerne blevet gullige, så nu ligner det pis.
Gode råd søges.

Jeg tænker:
1) Anden fugemasse som nogen herinde ved ikke hærder gulligt. Enten ovenpå de eksisterende eller først skrabe de gule af.

2) Male ovenpå de gule fuger med hvid maling. Kan det holde?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) Silikonefugemasse bliver gulligt med tiden uanset producent.
løsningen er acryl fugemasse der kan bruges indvendig i køkkenskabene. Acrylfugemasse er ikke særlig fleksibel, så hvis samlingerne kan bevæge sig, kan det ikke bruges, så skal du bruge eks. Danalim's byggefuge 522.
2) silikonefugemasse kan ikke overmales.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Tak for svar robert8900_5 !

You live and learn.. eller som vi siger i min vennegruppe: Learning by screwing up.

1) Ja, de skulle jo ikke gerne bevæge sig. Kan jeg komme Acrylfuge eller Danalims 522 direkte ovenpå silikonen, eller skal jeg først kratte silikonen af?
I fald jeg skal kratte det af, har du så nogen tips til hvordan det gøres bedst uden at ridse skabssiderne for meget?
Du skal ikke bruge akryl.
Den bliver om noget, gul med tiden. Akryl bruges af malere til at fuge hjørner med, for derefter at male ovenpå, med en dækkende maling.

Det du skal anvende, er en MS silikonefuge, som bla er den der er beskrevet som en Dana 522.
Det er en silikone, som der også gost kan males på. Det bør dog ikke være nødvendigt.

Før du skifter, skal alt det gamle fjernes, og renses med f.eks acetone, eller danas silikonefjerner 911

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
stortset alle lyse fugemasser vil gulne med tiden, det skyldes de ikke får lys og derved virker UV filter ikke i selve fugemassen, anvendes en fugemasse i mørke rum, gulner den meget hurtigt, netop som du har oplevet.

Anvend en MS polymer, denne type fuge er malbar og holder særdeles godt. Kan anbefale en fuge som hedder Tec7 som forhandles af Nowex.Den hæfter på de fleste overflader. Den købes i forskellige byggemarkeder.

HUSK, aldrig fuge ovenpå gamle fuger, ren underlag er en betingelse for god vedhæftning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også