Råd og erfaringer til konstruktion af loft med fritlagte bjælker.

Jeg er i gang med en større ombygning af et gammelt husmandssted.

Når jeg imorgen er færdig med at støbe gulv kommer turen til lofterne og til dette kunne jeg godt bruge et par råd og eller erfaringer.

Jeg har søgt en del på nettet uden dog at få nogen færdig ide om hvordan jeg skal lave konstruktionen.

Min ide er at få fritlagter bjælkelaget der har en afstand på ca 120. og et spænd på 8 m. 1. sal skal bevares ubeboet.

Umiddelbart ser jeg det ikke som en mulighed at placere loftet oven på bjælkelaget da isolerings-højden vil kollidere med taget, men det er muligvis bare mig der ser problemer frem for løsninger.

Ved ydervægen vil jeg mure et par ekstra sten på eller lave et højere vindbræt så isoleringen er i læ.

Som udgangspunkt er bjælkelaget sundt omend meget tørt og nogle stedder har der været borebiller forbi.
(Kan man iøvrigt gøre noget ved hullerne eller tager man bare det med som patina?)
Med inspiration fra koluda-bygs hjemmeside vil jeg slibe bjælkelaget og give dem en omgang linolie.

Min egen ide er at skrue lister på siden af bjælkelaget og profilbrædder op i disse.
(Jeg har også overvejet enten høvlet forskalning eller billige fyrgulv (Ja! som loft) pga den bedre bæreevne.
Herpå en form for dampspærre, men hvilken?
Ovenpå igen isolering. Evt en form for afstivning så lofterne ikke kommer til at hænge hvis jeg bruger profilloft.

Er det helt i skoven eller er jeg på rette vej?


Der er jo en del at tage stilling til, ikke mindst lovgivning som jeg ikke aner en disse om så al hjælp er velkommen.

Jeg kan lige tilføje al el bliver skiftet.
- Rune.







7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Okay.

I erkendelse af der ikke kommer mange svar til dette indlæg prøver jeg lige på en anden måde.

I vores gamle hus er der blandede lofter og det vil jeg gerne lave om på.

Jeg har overvejet gips, men flere har frarådet dette, da der trods nyt tag er fare for fygesne etc. 

Derfor er jeg meget i tvivl om hvad og hvordan jeg skal etablere de nye lofter ift. regler og hvad der kan lade sig gøre.

Vi har et ønske om fritlagte bjælker, men det er ikke et must.


Jeg er klar over at det er svært at vurdere ud fra en spinkel forklaring, men som skrevet overfor er huset et sundt husmandssted fra 1907 med nyere tagkonstruktion og eternittag.

Hvad vil folk anbefale.
Gips er vel ok, hvis du ønsker dette.
Du må jo have lukket af for fygesneen. Det er ikke holdbart i længden

Profilbrædder kan da også bruges. Det er jo dit/Jeres behov der skal bestemme, ud fra det må I lave de dertil nødvendige tiltag

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Der er mange muligheder!

Jeg forstår ikke hvordan isoleringen kan komme i konflikt med tagfladen?

Og hvis bjælkerne har et frit spænd på 8 meter så må det være nogle ordentlige moppedrenge.
Hvilken taghældning og tagkonstruktion har du?

At lægge gulvbrædder ovenpå bjælkelaget ville nok være ret autentisk. Og give maximal lofthøjde. Men der er muligvis nogle brandkrav der skal overvejes.

Reglar på langs af huset og gipsplader monteret fra undersiden, op imellem bjælkerne, var nok osse en fin mulighed. Du skal så have en gangbro.

I stedet for gips kan anvendes krydsfinerplader, f.eks. birketræsfiner som vist er en traditionel beklædning. Men brandkrav skal iagttages.

Rustikbrædder passer sig ikke i et sådant hus. De er for "moderne" :o)

Men valget må jo osse have lidt at gøre med den ønskede stilart. Amerikansk Contry Style, malede højglansoverflader, Dansk Almue med halm i træskoene og høns på loftet! :o)
Der er nok at vælge imellem!

Tak for svaret sitting bull.

Det eksisterende loft er monteret nede fra på bjælkelaget hvilket giver en del plads ift. islerongstykkelsen.

Hvis jeg flytter loftet oven på bjælkelaget vil jef få problemer med at isolere ordentligt helt ude ved vægen pga manglende højde.

Tagkonstruktionen er hanebåndsspær med 40-45 gr. hældning. Overliggerne har de fleste stedder hjælpevæg. Uden at have målt er dimensionerne nok noget der ligner 4x6.

Ja der er sgu rigeligt at vælge imellem. Det skal egenligt bare være så simpelt så muligt. Alle vægge i huset er pudsede. Plankegulve og fliser på gulvene og ja så bliver det nok gips på loftet.






Men du må jo vælge!

Du kan lave synlige bjælker med loft IMELLEM bjælkerne. Eller loft ovenpå bjælkerne som måske er gavnlig for rumhøjden!

Det er meget almindeligt at der måske ikke er plads til så meget isolerng helt ude ved væggen.
Der skal laves vindbrædder!

Du skal have ca. 300 mm isolering på dit loft - og gerne mere!

Her har du lidt om hanebåndsspær og vindbrædder, (Selv om det ikke helt ligner det du skal lave)
http://www.rockwool.dk/produkter/u/8756/Rejste+tage/Haneb%c3%a5nd-+og+bj%c3%a6lkesp%c3%a6r
Annonce
Tak igen. Rockwool har godt nok en informativ hjemmeside. Det bliver gips under eller mellem bjælker. Største udfordring ved at sætte loftet mellem bjælker er at få det til at se nogenlunde lige ud da overliggerne ikke er bare nogenlunde lige. Jeg må nøjes med det isolering der er plads til ved ydermur og ellers få lavet godt læ med enten vindbræt eller et par sten mere oven på bagmur. Jeg kan læse mig til at dampspære helst skal være ubrudt og det er jo også du problem hvis man sætter loftet mellem bjælkerne. Hvad er for og imod her?
Så skal dampspæren trækkes op over bjælkerne.

Bla. fordi isoleringstykkelsen bliver væsentligt højere end bjælkelaget!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også