Bygge hylder i gammelt vindueshul

Efter at have bygget til har vi i et gammelt værelse et stort vindueshul som vi har besluttet os for at udnytte til en indbygget reol/TV møbel.

Jeg har allerede beklædt bagside og kanter med MDF plade. Hvordan laver jeg de pæneste skillerum/hylder og hvilken tykkelse MDF skal jeg bruge for at de ikke bøjer med tiden?

Kan jeg bruge en kiksemaskine/fiskefræser når bagplade/sidestykker er fastmonteret allerede?

Størrelsen på hullet er ca. 220x110x30 cm.



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tykkelsen af hylderne afhænger jo lidt af hvad der skal stå på dem.
Men 16 mm er vist minimum og 19 mm er nok pasende i dit tilfælde.

Du kan godt bruge kiksemaskine, men du kan ikke samle reolen alligevel!

Hvis vi tager de 2 lodrette plader så kan du godt placere maskinen og fræse hullerne i top- og bundpladen, men du bliver nødt til at fræse en hel not i top og bund af pladerne - for at kunne skubbe dem ind forfra, (med lim på!!!)

Der findes et andet system med trådhyldebærer som du måske kan bruge i stedet.

http://www.carl-ras.dk/e-shop/beslag/hyldebaerereogknaegte/traadhyldebaerere/?nav=crumbs

Normalt borer man huller i siderne af de lodrette plader med en indbyrdes (op/ned) afstand på måske 5 cm. I enden af hylderne udfræses en not.
Trådhyldebærene trykkes ind i de fire huller der hvor man vil placerer hylden. Og hylden skydes ind forfra. Således at hyldebæren gemmes i "den i hyldeenden udfræste not" :o)

Men det er jo en lidt omstændelig metode!

Måske kan du bare proppe en stigereol ind i hullet!§ :o)
Jeg tænkte også, at metoden måtte være at fræse en lang rille i kanten af pladerne for at kunne skubbe dem på plads med fisk+lim på. Lidt samme princip som dine trådhyldebærere. Er det helt i hampen at gøre det på denne måde?

Trådhyldebærere var min næste ide, da metoden bruges i vores Montanareoler og fungerer - dog er metoden kun anvendelig på de vandrette hylder. De lodrette skal stadig monteres mere fast.

Tak for svar!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Alternativt skulle man finde en bunke forskellige størrelse/farverige Montanamoduler på dba.dk og kaste ind i hullet...



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, men bør hylderne ikke være flytbare?

Mht. skillepladerne er det osse det jeg har forsøgt at foreslå!
Not/spor i top og bund af af pladerne. 2-3 fisk i yderpladerne, (hvert sted), lim på, skubbe ind. (Men det er jo noget der skal passe - godt) :o)

Hvis der er råd til Montanareoler så ville jeg slet ikke bruge tid på hverken fisk eller trådhyldebærer! .o)

Man kunne jo selv lave nogle kasser og proppe ind. Eller hente nogle i "Trævarefabrikkens Træudsalg" eller hvad det hedder!

Eller bare gå til biddet og se at få købt en fladskærm der fylder hullet ud! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis