Etablere ny vindueskarm

Hej,

Jeg vil gerne sætte en ny vindueskarm op, hvor der tidligere har været en, som nu er blevet fjernet.

Jeg har en ide til, hvordan jeg kan gøre, men er ikke sikker på, at det holder, eller om der findes mere oplagte løsninger. 

Det nemmeste er nok at se videoen her: https://www.dropbox.com/s/rrb59wy3m...karmen.3gp

Håber, man kan høre, hvad jeg siger:-)

Hilsen Lars
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars.

Det er en helt fin ide, med dine tanker som du fortæller om i videoen.

Hvis du monterer en limtræsplade, kan du i montagen give den noget trælim oven på dine formonterede lister på væg og vindue, og i listen som sidder på vinduet, kan du stikke den et par dykkere også.
Pladen kan så efterfølgende, olieres eller lakeres. Her skal du bare have undersænket dykkerne en smule. Den kan naturligvis også males.
Men lad nu være med at overlæsse med alt for mange kg!!

Og så lige uden at være belærende eller nedladende, bare ren info(og lidt sjov)

Vindueskarm: Er den del af vinduet som er fastmonteret til væggen i murhullet. (der hvor du vil påmontere en liste)
Vinduesramme: Er den del af vinduet der står åbent/kan åbne, og har glas i sig.
Vinduesplade: Er den du mangler at montere!!

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Skrevet af TR - Tømrer på 06 aug 2012 12:41


Vindueskarm: Er den del af vinduet som er fastmonteret til væggen i murhullet. (der hvor du vil påmontere en liste)
Vinduesplade: Er den du mangler at montere!!

Ja, der er utroligt mange der forveksler disse 2 ting, eller dvs. kalder alt for vindueskarmen.
Ja..
Og det samme med en dørkarm, ik´

Man skal da i hvert fald passe lidt på, hvis man skal give en pris på det...
En vindueskarm med fuge, kan hurtigt blive til et nyt vindue med lysninger, indfatninger og vinduesplader, altsammen fuget både inde og ude, naturligvis

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Netop....
Hej Thomas,

Tusind tak for dit svar.

Som jeg læser det, så foreslår du, at den nye vinduesPLADE (så lærte jeg noget nyt) monteres vha lim ovenpå "mine" klodser. Korrekt?

Derudover foreslår du, at jeg kan banke nogle dykkersøm ned igennem vinduespladen og ned i de af mine lister, der er monteret på vindueskarmen. Også korrekt?

Bør jeg i stedet for to klodser ude i hver sin ende af vinduesrammen montere en lang liste i hele vinduesrammens bredde, som vinduespladen kan hvile på?

Hilsen Lars
Ja, det kan du også gøre, så slipper du for klodserne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også