Pille fyr

Kan man lave så der kan fyres med piller i et gammel sallemanter fyr?
Kan man lave så der kan fyres med piller i et... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Genialt spørgsmål!

Med venlig hilsen
ktm

 

jeg tror der bliver blandet nogen pærer og æbler sammen. nogle kedler er ikke godkendte til lukket ekspansion, overkogningssikring?
Kan nogen, for øvrigt, give mig et tip på, hvordan jeg undgår kondens i kedlen. Den opstår bagest, nederst under brændkammeret, bag askeskuffen, hvor det kolde vand kommer ind. Det er ikke meget, men nok til at fugte den aske op, der falder ned bag skuffen. med år kunne det være skadende.

 

Skrevet af uldal på 19 sep 2012 06:47
jeg tror der bliver blandet nogen pærer og æbler sammen. nogle kedler er ikke godkendte til lukket ekspansion, overkogningssikring?
Kan nogen, for øvrigt, give mig et tip på, hvordan jeg undgår kondens i kedlen. Den opstår bagest, nederst under brændkammeret, bag askeskuffen, hvor det kolde vand kommer ind. Det er ikke meget, men nok til at fugte den aske op, der falder ned bag skuffen. med år kunne det være skadende.

Det er vist ikke det med tryk eller ej, der er det store spørgsmål ang godkendte eller ikke-godkendte anlæg. Det er en teoretisk teknikalitet og noget diffust omkring udnyttelsen af brændslet. Nok mest til glæde for producenter af kedler og kontrollerende myndigheder, så nogle flere har noget at beskæftige sig med.

Netop det med fugten inde bag i kedlen, er den rene gift for en pladejerns kedel, som ædes op på <10 år, har jeg set flere tilfælde på i min nærmeste omgangskreds. Støbejerns kedler, kan godt tåle den most, men de er vist nok totalt bandlyst i dag. Derfor holder jeg stædigt fast i min gode Salamander, der med lidt omtanke sagtens klarer sig imod de flestes anlæg i økonomi, især når man tager alle omkostninger med i regnestykket, bl.a. det med jævnlig udskiftning af den moderne pladejernskedel.

Som jeg er blevet oplyst, kan man modvirke tæringen ved at shunte noget af fremløbet om til at gå direkte i returen på kedlen, og dermed varme den op, så der ikke forekommer kondens. Men om det på sigt virker ordentligt og beskyttende, ved jeg ikke en hujende fis om. Jeg vil ikke løbe an på det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 19 sep 2012 07:50

Som jeg er blevet oplyst, kan man modvirke tæringen ved at shunte noget af fremløbet om til at gå direkte i returen på kedlen, og dermed varme den op, så der ikke forekommer kondens. Men om det på sigt virker ordentligt og beskyttende, ved jeg ikke en hujende fis om. Jeg vil ikke løbe an på det.

Det er korrekt ja, og faktisk en god ide, uanset hvilken kedel man har, så bør der monteres en 60 graders shunt.
tak for svar. jeg skal jo passe på min "Fakta-kedel" fra Roca, Spanien

 

Annonce
Er Roca ikke en støjernsfidus, måske godkendt??? Eller er jeg galt afmarcheret?

Med venlig hilsen
ktm

 

Et gammelt smedeord siger:fyret må ikke stå med kolde fødder. Altså få lavet en shuntforbindelse
mvh

 varmetossen

Reglementet hedder brændeovnsbekendtgørelsen,
og gælder for fyringsanlæg som, brændeovne, centralvarmekedler, pejseindsats, pilleovne, masseovne. altså alt hvor der blir fyret med brænde, halm, piller osv. Alle anlæg som opsættes eller i dette tilfælde ændres med at påsætte en pillebrænder på en sallamander kedel, som før hen er registret til fastbrændsel SKAL have en Prøvningsattest, og dette kan ikke fås til en sallamander kedel.
Og reglerne er lavet pga miljøet, det er en test og et krav nye ovne og kedler skal overholde i forhold til hvor meget de udleder af patikler.
nu snusede jeg lige lidt på nettet og faldt over et indlæg i www.stokerpro.dk
samt et pdf dokument http://www.mhes.dk/Valg_af_biobraender.pdf

begge steder læser jeg at: pille brænder skal opfylde brændeovsbekendtgørelsen, men existerende keddel skal "kun" være lovligt installeret og begge dele skal kunne godkendes af skorstensfejer

http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=96&t=8583
----------------------------------------------
Re: pillebrænder på eksisterende kedel

af maa » 30 okt 2010 16:32

Hej.
hvis du kigger i faq ved miljøstyrelsen under brændeovne og kedler, så mener jeg at der står at du gerne må montere en godkendt brænderenhed på et eksisterende kedelanlæg, dog skal montagen foretages brandsikkerhedsmæssigt korrekt, hvilket kun skorstensfejer kan godkende..
du skal være opmærksom på at selve brænderenheden skal være godkendt som en seperat enhed, og ikke som i langt de fleste tilfælde som en enhed. dvs bb14 kedel og brænder er godkendt sammen, og ikke som individuelle enheder.
Må en brænder der lever op til bekendtgørelsens krav, eftermonteres på en eksisterende kedel, der ikke er
testet?
nedenstående er udskrift fra miljøstyrelsens hjemmeside -
Må en brænder der lever op til bekendtgørelsens krav, eftermonteres på en eksisterende kedel, der ikke er
testet?
Ja, det må den gerne, såfremt den eksisterende kedel i forvejen er lovligt tilsluttet og såfremt installationen
med den nye brænder er forbrændingsteknisk og sikkerhedsmæssigt i orden og kan godkendes af skorstensfejeren

- Håber det gav svar på spørgsmålet.
men et godt råd er altid at tage skorstensfejeren med på råd, det er jo dem der i sidste ende bestemmer om montagen er korrekt lavet.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

det halve af problemet er jo skorstenens dimension. altså gl. kedel der måske har trukket en oliebrænder i forhold til piller.
KTM= jo, endda modulopbygget, som man kan udvide, men rust er rust - og kedlen har ikke de tykkeste vægge - tror jeg

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis