Pille fyr

Kan man lave så der kan fyres med piller i et gammel sallemanter fyr?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har jeg gjort i 10 år og gør stadig!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det kan man godt , der er bare ikke meget at spare ved kun at købe en brænder frem for et helt sæt incl kedel
Samtidig er virknings graden markant bedre på nye kedler , og det kræver en del krumspring og få røgen kølet tilstræklig i en salamander


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Alt efter hvor stort dit hus er, skal en kedel, der bruges til piller, være mindre end en olie do. En ny kedel i sig selv, koster ikke mange tusinde i forhold til hele investeringen. Hvis du blot, som KTM, smider en brænder og snegl på en gammel kedel, får du ikke det udbytte du håber på. Med et afstemt anlæg, har du en nyttegrad på mellem 85 og 95 pct. Køb mindst muligt. Et pillefyr skal arbejde og en tommelfingerregel er, at et fyr på ca 15 Kw kan opvarme og give varmt brugsvand til ca 200-230 kvm, alt efter isoleringsgrad.

 

Mit anlæg står inde i vores bryggers og derved udnytter vi "spildvarmen" fra fyret.
Jeg bruger ca 10 tons piller årligt til at varme 300 m2 middelisoleret bolig op og 112 m2 værksted, dog normalt kun grundopvarmet, så der aldrig er frost der ovre.
Hvis du køber et moderne, smart anlæg med en pladejernskedel, kan du let risikere at skulle skifte kedel hvert 8-10. år pga tæring.
Min vurdering er, at jeg med optimering af min gamle kedel bl.a. med røgvender og indgriben i styringen, har det mest okønomiske anlæg.
Jeg ville meget nødig smide en fantastisk dejlig Salamanderkedel ud. Min bliver ikke sendt på pension!

I øvrigt har jeg fået at vide at der kommer skat på træpiller fra 1/1 2013 med 200 kr. pr. ton. !?!?!?

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af ktm på 09 aug 2012 09:06


I øvrigt har jeg fået at vide at der kommer skat på træpiller fra 1/1 2013 med 200 kr. pr. ton. !?!?!?

Læste også et eller andet om en skat på piller, hvordan kommer den til at være, bliver det på pillerne i sig selv eller pilleovnen, hvis det bliver på pillerne køber flere folk jo bare piller i tyskland..
Ktm, nu har du igen drukket af potten! Rygter om ekstra skat på piller svirrer altid. But then again ... Who cares.
Dine 10 tons er flot! Mht til kedel, kan man altså købe gode støbejerns til rimelige priser.men alt i alt er piller en fantastisk løsning

 

Næh do!! Det var den flinke sælgerske, Bodil, ved Danish Agro, der sagde til mig, at jeg skulle aftage hele mit vinterforbrug inden 1/1 2013, thi der ville der træde en afgift som nævnt af mig i kraft.
Jydskere, der ikke tror på det, får en afgift på 500 kr. i stedet for, for at opveje det, som en klog sjællænder sparer!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der må ikke installeres en pillebrænder på en sallamander kedel, da kedlen ikke er godkendt efter brændeovnsbekendtgørelsen fra 2008. Og et pillefyr af pladejern skal nok holde mere end 8-10 år hvis man fyre ordenligt og renser kedlen m.v.
Skrevet af dbrandt på 18 sep 2012 19:37
Der må ikke installeres en pillebrænder på en sallamander kedel, da kedlen ikke er godkendt efter brændeovnsbekendtgørelsen fra 2008. Og et pillefyr af pladejern skal nok holde mere end 8-10 år hvis man fyre ordenligt og renser kedlen m.v.


nu spør jeg da helt uvidene, hvorfor skal en fastbrændselskeddel godkendes efter regler til en brænde ovn?
og kommer den i det hele taget ind under de nye regler, hvis den allerede er monteret??

jeg spør kun fordi jeg intet aner om det og er nysgerrig (har selv varmepumpe og brændeovn, og tror aldrig jeg kommer på andre piller end panodil )

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis