Fliser er for hårde til at slibe

Jeg er ved at gøre klar til at male mit badeværelse med fliser. Jeg har afkaltet og renset fliserne og skal nu slibe dem inden jeg maler.

Men fliserne er så hårde at slibepapiret ikke gør en forskel på overfladen. Jeg bruger slibepapir 50 og bruger håndkraft.
Jeg har forsøgt at skrabe lidt med en skruetrækker og det giver heller ikke ridser - kun en lille grå streg på flisen. Jeg overvejer at leje en girafsliber i morgen og se om det hjælper - men jeg har min tvivl eftersom ikke engang en skruetrækker kan lave en rids i fliserne.

Er der nogle, som kan hjælpe mig her?

- Enten har jeg brug for et godt råd til at mattere fliserne inden jeg maler.

- Eller også vil jeg gerne høre om der er nogle, som har vellykket erfaring med at male fliser i et badeværelse (også i bruseren og på gulvet) UDEN at slibe fliserne først.

NB. Jeg har købet hæftegrunder og vil give 2 gange inden jeg maler. Malingen jeg har købt er oliebaseret alkydmaling  og blank.


Jeg håber I kan hjælpe  mig i løbet af i aften, for jeg skal videre i morgen tidlig.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Korn 50 er alt for groft, det vil efterlade synlige slibespor i den færdigmalede overflade. Tror jeg!

Korn 180 eller højere er nok at foretrække. Det er jo "mikro-prægnig" det handler om. Det oprimale var nok en rystepudser eller lign., men ihvertfald en (kork)slibeklodsn skal der til.

Og nu har du jo købt malingen, (som forhåbentlig er indkøbt som velegnet til formålet), så er det vel bare at smøre det på! .o)
Du sal ikke slibe fliserne, men vask dem grundigt i grundrens, så alt fedt er væk, er der kalkbelægninger bør det nok fjernes.

Så ellers bare hæftetunder, og maling...
mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar
Jens, Har du erfaring med at male fliser i en bruser uden at slibe dem først?
Nej jeg har ikke selv prøvet, men når fliserne er så hårde, kan du ikke gøre andet.

Men bare fladen er ren og fedfri, tror jeg sagtens malingen kan binde.
mvh jens
Vi malede fliser i vores badeværelse for nogle år siden, alt blev selvfølgelig renset af og vi brugte en slibe svamp til at løbe over med.
Vi brugte en plastik maling fra plasti-kote, kan vist findes i Silvan
http://dk.plasti-kote.co.uk/Product...ode---3621 
der skulle ikke grundes eller noget, resultatet blev rigtig fint, og det holder fornuftigt, her 3 år efter ser det stadig fint ud, dog er der et par udsatte steder hvor malingen har sluppet, men man skal nok ikke forvente at maling af fliser er en 100% permanent løsning ;-)

før


efter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du behøver ikke at slibe dine fliser hvis du har været omhyggelig med rengøringen.
Jeg malede vores badeværelse i vores tidligere hus, og det holdt fint ihvert fald i de 2 år vi havde det, inden salg. Jeg brugte almindelig grunder(2 lag med mellemslibning korn 120) og maling til træværk (glans 80) 3 lag med mellemslibning korn 180.  

Du kan lave et lille vedhæftnings forsøg: Stryg din grunder på et lille område, lad det tørre et par døgn og sæt så et stykke tape over dit malede område. Tryk det godt fast, inden du så river det af igen, hvis der følger malig med af, skal der rengøres igen.



Held og lykke med malingen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Når man ser de billeder der er sat på denne tråd vil jeg mene at afskallende maling er at foretrække
Gad vist om flisemaling osse fås som dækkende!
Ja, nu har jeg desværre ikke et billede af det færdige resultat, men det billede jeg satte ind, var jo bare et "her-er-jeg-lige-startet-med-grunder-bilede"
Og det blev helt sikkert dækket, så man ikke kunne se de grimme fliser fra 70'erne.

Selvfølgelig holder det jo ikke så længe som at sætte nye fliser op, men hvis pengepungen eller evnerne ikke rækker, kan man nå langt med lidt flid og lidt maling. Og jeg vil hellere leve med et malet badeværelse, end at se de rædsler hver morgen...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
meget rigtigt, mit billed er det også efter første gang maling.

Hellere leve med malede fliser, end brunt i brunt, det er jo ikke fordi det skal holde til verdens ende, bare hjælpe lidt på det indtil badeværelset skal laves rigtigt, desværre er badeværelset jo et af de dyre rum og fikse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også