Selvnivellerende gulvspartel - hvordan sikre jeg det bliver plant?

Hej

Jeg skal i gang med en gang planing af 12 m2 betongulv, og i den forbindelse skal jeg have lagt noget selvnivellerende gulvspartel ud. Men så kommer jeg til at tænke på, skal jeg blot fylde det i de lunker / fordybninger der er, eller skal det ud over hele gulvet? Jeg vil tror der er max 6mm forskel på betonhøjden ser over hele rummet. 

En anden ting, hvordan sikre jeg at det bliver plant, skal jeg spænde noget murersnor ud eller hvad har i af råd?

På forhånd tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det være helt plant skal det spartles ud over det hele ja.

En prof udsætter nogle punkter på gulvet, så han ved hvor meget spartel der skal til de forskellige steder, det er ikke noget man sådan lige selv klarer, jeg ville nøjes med at spartle evt. lunker på først, også efterfølgende udjævne gulvet med flydespartlen.
Huhejhvordetgår

Du følger blande anvisningen på emballagen, massen skal være tynd som en vælling, du må bruge en rager af en slags. ( f.eks. et kosteskaft med et brædt påmonteret vinkelret el. lign. & et par aflagte træsko til pigsko nogle skruer hvor du sliber hovedet af, til at gå i massen ) for at undgå spor, så blir' det pænest.

Der skal øvelse til for at få det bedste resultat, spartelmassen hærder meget hurtigt i forhold til andre cement baserede ting jeg har prøvet på et gulv på ca. 3 x 3 m

Fik at vide at det var vigtigt at prime betongulv for bedre vedhæftning, inden udlægning da jeg lavede mit lille gulv.
Men igen,der skal lidt øvelse til for bedste resultat.

Go' arbejdslyst.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er meget, meget vigtigt at gulvet er grundigt primet, for ikke at suge væde ud af "vællingen".
Er man ikke vant til at arbejde med selvnivellerende spartel skal man nok bruge en anelse mere vand i blandingen end lige efter opskriften. Det tager nemlig længere tid, at få det til at fordele og lægge sig rigtigt, end man lige forestiller sig. Og som regel skal der liiiige blandes en sjat mere, og det tager også tid, hvor det første begynde at hærde.
Sørg for at have blandet rigeligt, selv om det er rasende dyrt.
Utrolig lækkert resultat, når det lykkes!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skru en skrue i gulvet i hvert hjørne i ønsket højde, spænd så muresnor mellem dem og også på kryds, så har du noget at gå efter, når du så har hældt flydemørtlen ud og er forbi så giver du lige skruen et lille dask med hammeren så den lige kommer under nivue.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Jeg har lige som amatør spartlet 83 m2 for førstegang nogensinde..

Du laver din spartelmasse tynd som vælling. Ja, måske lige en anelse tyndere. Herefter hælder du det forsigtigt ud over gulvet og så bruger du dette vidunder værktøj http://www.carl-ras.dk/e-shop/haandvaerktoej/savekniveogskrabere/skrabere/spartler/pigrulletilspartelmasse/ som kan købes i byggemarkedet til et par hundrede kroner og monterer den på at kosteskaft. Du bruger pigrullen til at fordele spartelmassen ud over gulvet og arbejder dig så igennem lokalet, imens du løbende hælder mere spartel masse på gulvet.

Husk at prime gulvet først og vær sikker på du har nok spartelmasse, det skal laves i en arbejdsgang!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Man bruger en tandspartel til at fordele flydemørtlen med, pigrullen bruges til at fjerne luftbobler med. Og så primer du to gange.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Ja der er mange måder at gøre tingene på, men ÉN ting er sikkert!!!!! DU HÆLDER IKKE MERE VAND I END HVAD DER STÅR PÅ POSEN!!!! og så er der en masse der spørger hvorfor

Når man hælder for meget vand i vil gipsen i produkterne skille og ligge sig øverst. Det betyder ikke det store hvis der skal et trægulv på, men skal det males eller fliser på vil det løsne sig med tiden....Derfor ;-)

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Alle.

Ja så lærte vi igen noget helt fint.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også