Udskiftning af profilbrædder

I vores stue har forrige ejer opsat et loft af profilbrædder. Vi har for ca. 3 år siden malet loftet hvidt.

I forbindelse med en renovering vil vi fjerne en væg, og der vil komme et stykke bart loft til syne, hvor der skal opsættes nye profilbrædder. Der er opsat de samme profilbrædder på begge sider af væggen. Nu til spørgsmålene:

1.
Kan man nøjes med at udskifte de (hele) rækker af profilbrædder der hvor væggen fjernes, eller er det umuligt at få nye brædder til at passe pænt ind? Hele loftet skal naturligvis have en ny omgang maling, så farven er ens.

2.
Jeg er i tvivl om hvilke bredde profilbrædder der er anvendt. Hvordan måler man dette? Se vedhæftede billede.

På forhånd mange tak.

/Allan

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen til fora

Når det er to rum du ligger sammen, passer alle bræderne så nøjagtig over for hinanden, og i samme nivue?

Selv om de gjorde, ville det være, næsten umuligt, at få et pænt resultat ud af at splejse dem sammen. Var det kun et enkelt brædt eller to, ville det nok være muligt,

Jeg vil foreslå du sætter et nyt loft op, så kan du også få en effektiv dampspære, som der næppe er nu.
mvh jens
Hej Jens,

Tak for velkomst og hurtigt svar :-)

Tanken var ikke at splejse dem sammen i længden. Jeg vil udskifte hele længder fra væg til væg, der hvor skillevæggen bliver taget ned. Loftet er formodentlig i samme niveau, da det er en skillevæg. Min bekymring går på, om jeg kan sætte de nye profilbrædder sammen med de resterende profilbrædder jeg ikke tager ned. Altså om kan kan få not/fer til at passe ind i hinanden?

Nuværende loft er opsat i ca. 1996/1997, så jeg ved ikke hvor god en dampspære der fandtes den gang?

/Allan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jens har ret, det er næsten umuligt, derudover passer afstanden mellem lofterne sikkert heller ikke præcist med 2 brædder desværre.
Ja, det ene loft kan selvfølgelig godt fortsættes, og der er standard profil brædder, så skulle være muligt at få til at passe sammen med nye brædder også.
Det kan godt lade sig gøre. Hvor besværligt det bliver, afhænger kraftigt af hvordan rummene er placeret. Kan du eventuelt lave en simpel tegning over hvordan rummene ser ud?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej,

Jeg har vedhæftet en plantegning over rummet. Væggen med kryds er den der skal sløjfes. Som sagt er væggen en skillevæg. Lofter er ens i alle 3 rum og er opsat på samme tid.

Var der nogle der kunne svare på hvilken størrelse de nuværende profilbrædder har? Se link til billede på øverste indlæg.

/Allan

Brædderne dækker 80mm. Som jeg ser det, så går den skillevæg hele vejen på tværs af rummet fra ydervæg til køkkenvæg? Hvis det er sandt, så er det ikke noget problem at pille loftet ned fra ydervæggen og indad, og derefter banke nogle nye brædder op.
Har du kikket om brædderne, er lagt fra samme side, så der ikke støder not mod not (eller fer mod fer)
Sluttes der med et het brædt, på begge sider, ind mod den mur der ønskes fjernet?
Er det en typisk pudset ½ stensmur er den vel 12-13 cm tyk.

Mål brædderne op, og kik ind i din tømmerhandel, så finder de nok de rigtige bræder,både bredde og profil.
mvh jens
Hej Alle,

Tak for svarerne.

Jeg prøver at løfte lidt bræder af på begge sider af væggen, for at se om de er lagt samme vej. Det ser ud til, at 80mm brede profilbrædder kan være vanskelige at få og kan blive et problem.

Har siden overvejet muligheden for at sætte gipsplader på profilbrædderne i stedet for. Kan se at Knauf Danogips beskriver muligheden for at sætte gipsplader direkte på profilbrædder, hvis de sidder godt faste og ellers er plane. Jeg kan se at sømafstanden på mine profilbrædder er 84cm, så det er nok i underkanten til at kan bære gipsplader?

/Allan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også