12v strømforsyning i havn

Tænkte om der er nogen her inde der kunne hjælpe med lidt viden om 12v strøm ombord...
Har en 38 fods stålbåd, som jeg bruger til husbåd, DVS, ligger fast i havn.. I den forbindelse kunn jeg godt tænke mig hvis jeg kunne "køre" uden om mine batterier (2x110 Ah), og lave direkte 12v strømforsyning til det eksisterende 12v anlæg.
Her snakker vi vandpumpe, lys, Radio og køleskab.
Er noget i tvivl om det kan gøres til en ordenlig penge..
Byd endelig ind ,-)
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej
Du skal ha fundet ud af hvor meget strøm ( ampere eller Watt ) du skal bruge til dit forbrug ( køleskab - lys - radio o.s.v. )
Så kan du anskaffe en 12 volt strømforsyning og montere den sammen med en omskifter ( batteri/strømforsyner ) så du kan vælge hvad du vil anvende.
Hvis dette ikke er forklaring nok så spørg igen.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej,

Jeg ville nu nok kikke efter en lader der også kan bruges som strømforsyning. Jeg benytter selv disse både professionelt og til båden. Der er et eksempel her:
http://www.actec.dk/OplLanpower2.htm

Held og lykke med projektet.

Troels

Ikke dumt
Du kan lægge forbruget på de enkelte pærer sammen hvis du kender det - du kan også måle det, hvis du har et egnet instrument - køleskabets forbrug står nok på typeskildtet og vandpumpen betyder ikke så meget da den ikke kører så længe af gangen med mindre at det er en trykvandspumpe - jeg forstår dit spørgsmål sådan at du gerne vil kunne køre UDEN dine batterier - er det korrekt ?
Hilsner polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ja, vil gerne køre Uden batterier.. Der er ingen grund til det, da jeg ikke sejler med båden, og hvis jeg kommer til det senere, kan jeg bare smide batterierne i igen jo ;-)
Vandpumpen er trykvand, så den køre da engang imellem Men det er ikke meget lys jeg bryger, har en del der går på 220v..
Jeg må igang med at kikke på de forskellige ting ;-)
Mojn Makaria
Annonce

Hej
Det kan sagtens lade sig gøre at køre det hele uden batterierne - hvis du kan finde et egnet instrument kan du måle dig frem til dit forbrug, mens du har batterierne tilsluttet, det er meget nemt, men ellers må du i gang med at regne - strømforsyningen kan blot tilsluttes på dine batteri polsko og så afmonterer du blot plus tilslutningen og isolerer den så den ikke rør ved noget - så kan du køre på strømforsyningen uden batterierne.spørg bare hvis du er i tvivl om noget - har arbejdet med strøm i biler og både i mere end 30 år  sååå !!
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg ville nok gå i modsatte retning, når nu du primært ligger i havn og har adgang til 230V. Så konverter hele el nettet i båden til 230V . Så det kun lige er batterierne og hen til en inverter som har noget med 12v at gøre, til de få perioder hvor du ikke er tilkoblet nettet.

Hej
Ideen med en inverter er nærliggende  MEN  en "sinus inverter" er garanteret meget dyrere end en stor 12 V strømforsyning og som skrevet er en del af installationen allerede 22o V så det er nok billigere med en 12V strømforsyner end med en inverter samtidig kræver en inverter temmelig kraftige kabler for at det kommer til at køre stabilt.
Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
@Polobjørn:
Vil det være en ide at sætte en lader af passende størrelse på batterierne, og så bare lade dem være sluttet til som hidtil? Batterierne vil så kunne fungere som buffer, så der ikke kommer flimmer i lyset når vandpumpen, køleskabet etc starter eller kører. Eller vil det slide unødigt på batterierne i forhold til at de er koblet helt fra? De er jo ikke helt billige sådan nogle 110Ah-dimser.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

@Polobjørn:
- En pure sinus inverter 1500W koster 210$ incl forsendelse.
- En 1500W 12V strømforsyning koster 318$ incl forsendelse.
(Begge nye og set på Ebay).
Så den med (citat)"garanteret meget dyrere " holder ikke. For det andet så skal man ikke have dyre 12v el artikler. For det tredje så er det ikke hele båden der skal fortrådes med tykke kabler.Allerede ved ca 400W skal man ved 12V op på 4 kvadrat ledning. I normal husholdning har vi 3000W i 1,5 kvadrat.

Lad os antage at Makaria ligger 90% af tiden i havn, så skal der ved min løsning ikke køre nogen effekt omformer, med slid og tab til følge. Dog kan tabet om vinteren bidrage til opvarmningen
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis