12v strømforsyning i havn

Tænkte om der er nogen her inde der kunne hjælpe med lidt viden om 12v strøm ombord...
Har en 38 fods stålbåd, som jeg bruger til husbåd, DVS, ligger fast i havn.. I den forbindelse kunn jeg godt tænke mig hvis jeg kunne "køre" uden om mine batterier (2x110 Ah), og lave direkte 12v strømforsyning til det eksisterende 12v anlæg.
Her snakker vi vandpumpe, lys, Radio og køleskab.
Er noget i tvivl om det kan gøres til en ordenlig penge..
Byd endelig ind ,-)
Tænkte om der er nogen her inde der kunne hjælpe... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Chr. på 02 aug 2012 21:41
@Polobjørn:
Vil det være en ide at sætte en lader af passende størrelse på batterierne, og så bare lade dem være sluttet til som hidtil? Batterierne vil så kunne fungere som buffer, så der ikke kommer flimmer i lyset når vandpumpen, køleskabet etc starter eller kører. Eller vil det slide unødigt på batterierne i forhold til at de er koblet helt fra? De er jo ikke helt billige sådan nogle 110Ah-dimser.

Chr.
Jeg ville nok gøre som CHR. foreslår. Derved kunne laderen gøres mindre og dermed billigere, og batterierne bliver "brugt". Er det OK Polobjørn?


fase

Hej

@henrik r  -  der er jo ingen der siger at alle kabler skal udskiftes - det jeg mener er at kabler mellem batt & inverter skal være temmelig kraftige ved det forbrug du omtaler - endelig er der jo ingen der siger at man behøver at købe sin strømforsyning på Ebay - jeg kender en del steder hvor de er en del billigere end det du opgiver.

@ fabrun og til tråden
Det vil være meget fint at lade batterier være tilsluttet og så lade på dem med en intelligent lader ( retter ladestrøm efter batterierne ) samtidig undgår man jo at batterierne "sulfaterer" og ødelægger sig selv hvis de står ubrugte. Kan anbefale ladere fra Ctec som specielt velegnede.

Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Har nu valgt at skifte de 2 gamle 110Ah ud med 2 stk Exide Healy duty 95Ah.. Køre med den gamle lader, men regner med at installere en ctek 300 som lader, eller den Exide 15 A han gerne ville sælge til mig med batterierne.. Hvad skal jeg vælge..? Ctek vedligeholder op til 500 Ah står der, men batterierne kan vil ikke tage mere end 15. A...? Men er Ctek ikke bedre? Står den kan bruges som strøm forsyning..?? Er sku lidt blank.. Men gået væk fra strømforsygningen....
Makaria
LAN laderne fra Actec har den fordel frem for Ctek laderne at de på samme tid kan bruges som strøm forsyning. De slår ikke fra hvis du får forbrug midt under lade processen som Ctek gør.

Troels

Hej
Ctec laderen er en "impulslader" som udemærker sig bl.a. ved at den også kan oplade sulfaterede batterier.
Du kan sagtens have den konstant tilkoblet både på batterier og til lysnettet - fordi selv om lysnetforsyningen bliver afbrudt ændrer laderen ikke sin indstilling, du må blot IKKE afbryde forbindelsen til batterierne !
Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis