Afdækningsplast til fundament - samt cement styrke

hej

skal igang med at lave fundament til mit skur og vil lige hører om det er dette plads man bruger til at dække over fundament/gulv så det kan langsom hærde?

http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Afd%E6kningsplast_35947___

og så kiggede jeg på cement

fandt et billig produkt og så aaborg basis cement med  klasse 52.5 i styrke

den billige havde en styrke 42.5

til en haveskur med støbt gulv med 150 isolering samt i rionet i det støbte gulv

vil den billige så være ok nok eller skal man have fat i den stærke aalborg cement?

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej.

i princippet kan du godt bruge den plast. Det som det drejer sig om, er bare at holde fugten i betonen, så den ikke tørrer for hurtigt.
Men måske den er lige tynd nok alligevel. Det er en der bruges til at dække af, når man skal male eller slibe, til at holde støv væk, fra feks. møbler mv.
Du kunne bruge en engangspressening i den størrelse der passer til gulvets areal.

Mht. cementen, er jeg ikke sikker på at svaret er korrekt, men jeg kunne ikke forestille mig at det er et problem at bruge den billige.

Men hvad sparer du? Hvis du er i tvivl og har det bedre med den anden, så brug den. Det er vel max. en hundrede krone der er forskellen!

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
1 my er 1:1000 del milimeter
10 my er så 1:100 del milimeter, som er det samme som husholdningsfilm!

Mon ikke Silvan har fejlbeskrevet produktet!

Det er rigtig at slutstyrken bliver lidt mindre med den billigere cement. Men til et skur kan det vist være ligemeget så længe du bare bruger så lidt vand som muligt - når du blander din beton.

Og endeligt skal betonen afdækkes for at hindre vandet i at fordampe - fordi det indgår i hærdeprocessen.




LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
så reelt kan jeg os bruge sådan en - er den vand tæt?

PRESENNING 5X8
Best.nr. 9751
Kanterne og hjørner er forstærkede.
Hjørnerne er forsynet med snøreringe.
Målet er snitmål, og kan derfor variere noget.
http://www.harald-nyborg.dk/p9751/presenning-5x8

det vel kun gulvet der skal dækkes af eller skal jeg os dække af når jeg støber kanten ?

dvs der hvor jeg graver 20-25cm bred og 90cm ned i jorden støber op til 710 da jeg ligger to stifter lecablokke så blok nr1 lige går til jord overfladen.

Hvad skal er blandings forholdet til det mørtel jeg skal bruge nu er nogle af mine lecablokke under jordoverfladen?

er det stadig 1:3 er det bare alm afretter sand jeg kan bruge eller hedder det noget bestemt?
hvor lang tid skal det hærde og skal jeg bare vande det lidt hverdag? går udfra det er gulvet vi snakker om fundamentet er jo under lecablokke med jord på ydersiden og indvendig er er der en 10cm sandpude så 150 isolering og så gulvet på 10cm tyk.

det vel denne overflade jeg skal vand.
Hvis du skal bruge opressenningen sidenhend er den nok fin.

Hvis ikke så findes der nogle billigere (grønne) - såkaldt 1-gangspressenninger.

Endelig var jeg måske lidt hurtig ude mht. tykkelser på afsækningsplast! 10 my kan nok gå an!

Og det er ikke strengt nødvendig at afdække fundamenterne. Lidt pjaskeri med vandslangen er fint.

Når vejret er som nu - uden sol - kan man fint holde støbningerne fugtige ved oversprøjtning med vand!

Det er vist fint med sand og cement til opmuring af Lecablokkene!

Leca foreslår denne blanding, men den smule kalk gør nok ikke den store forskel!

"Til opmuringen af fundamenter anvendes i almindelighed mørtel som f.eks. weber FM 5® funktionsmørtel eller kalkcementmørtel KC 20/80/550. Funktionsmørtlen er den smidigste og letteste at arbejde med"

Det er vigtigt at holde betonen fugtig eller afdækket i starten. Skal vi sige min. 3 dage og helst en uge. Dernæst kan du lade Moder Natur om vandingen - hvis vejret forbliver som nu! :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
kan ikke lige finde den 1-gangspressenninger ?? hvor finder du dem.

men 94 kr går nok jo kan jo bruge den til andre formål.

ja mørtel er til svært belastet murværk 1:8

hvis jeg ændre forholdet til 1:6 bliver den så egentlig ikke stærkere da der jo er mere cement i blandingen???

jeg overvejer at ligger dampspærre denne
http://biltema.dk/da/Byggeri/Fliser--murerarbejde/Tilbehor/Holdbar-bygningsfolie-868652/

under rio nettet som bliver støttet op af nogle klodser 25-30mm så den kommer til at ligge 2/3 inde i gulvet på 10cm

er det denne tape jeg skal bruge til at tape det sammen med
http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_SOLID_105754___

når det nu er i fundamentet under press af gulvet? eller er det kun til væg?
Du har jo ikke fortalt hvordan gulvet, (og skuret), idet hele taget skal opbygges.
Isolering og den slags!
Start med det! :o)
(Der skal ikke dampspærre i et gulv som dit - når der kun indgår organiske materialer)
Uorganiske materialer... Sku' der stå.
Den pressenning du henviser til, er også en engangs-en-af-slagsen. Den kan sagtens bruges.

Men hvis ikke det lige frem er tropevejr, men kraftig sol, kan du nøjes med at vande gulvet nogle gange om dagen, indtil hærdningen er godt igang.

Mht. Dampspærre:
Generelt kan man sige at det er et meget ømt område mht. hvilke typer af plast og tape der kan/må bruges, hvis det skal være godkendt.

Men i dit tilfælde, skal du umiddelbart ikke putte nogen dampspærre i gulvet, hvis det bare er en alm opbygning med grus/kapilarlag, isolering og beton. Så gem den til noget andet.

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Da jeg skulle støbe fundamet til min carport, spurgte jeg i tømmerhandlen, og forskellem på den billige cement kontra Ålborg portland.
De sagde at med den billige, skulle man bruge mere cement, for at opnå samme styrke.
Samt at den billige cement, indeholdt flere skadelige stoffer.

Så jeg valgte Ålborg portland, da der ikke var så stor prisforskel, når man skulle bruge mere af den billige. Som jeg lige husker, skulle man bruge 20% mere af den billige.

Tykkelsen på afdæknigsplasten er ligegyldig,bare den bliver liggende, og er nogenlunde hel.
Men blæser det meget, holder den tynde nok ikke til alverden, og bliver hurtig slidt  stykker.

mvh jens
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også