Afdækningsplast til fundament - samt cement styrke

hej

skal igang med at lave fundament til mit skur og vil lige hører om det er dette plads man bruger til at dække over fundament/gulv så det kan langsom hærde?

http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Afd%E6kningsplast_35947___

og så kiggede jeg på cement

fandt et billig produkt og så aaborg basis cement med  klasse 52.5 i styrke

den billige havde en styrke 42.5

til en haveskur med støbt gulv med 150 isolering samt i rionet i det støbte gulv

vil den billige så være ok nok eller skal man have fat i den stærke aalborg cement?

hej skal igang med at lave fundament til mit... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvet opbygges fra bunden 10 pude så jeg kan få den 150mm isolering til at ligge ligge og så et rionet placeret 25-30mm oppe i gulvet der er 10cm tyk

skuret bliver bygget af træk med vindpap for uden med 20mm klemlister til ventilation af klink beklædningen.

indvendig forberede jeg til 100mm isolering hvis der bliver penge til det.

ved ikke om en dampspærre vil gøre gavn på inder siden inden en krydsfiner plade kommer på som afslutning af væg.

så kunne jeg slutte det hele tæt...eller forberede det til at kunne slutte tæt til.

Tænker på at få noget solar drevet ventilation til at holde luften frisk... hvordan er det billigst at holde skuret frostfrit?
Cement:

Det er rigtigt at Ålborg Portlands cementer har højere styrke.
Men til den slags sekundære byggerier som fundament for et skur opnår du rigeligt den nødvendige styrke i såvel fundment som gulv. Ved at bruge den billige cement!
(Ovenstående oplyses at fundamenterne bliver 20-25 cm brede, Til et sådant skur var 5-10 cm rigeligt :o))

Endelig er der jo mange faktorer der spiller ind på betonens slutstyrke, hvoraf den vigtigste er den vandmængde der tilsættes!


Pude:

Hvad er det for en pude?

Hvis du er nede ved "råjordsplanum" er der ingen grund til at lave sandpude. Men det er jo nemt at rette af i sand!

Hvis du isolerer vægge og lofter bør du opsætte dampspærre.

Solarvent er vist udmærket , men der skal en stor model til at holde det frostfrit om vinteren. Så vidt jeg ved! Og nok ikke den billigste løsning!
Og ihvertfal de gamle modeller larmede temmelig meget, så hvis der osse skal være værksted skal du overveje støjniveauet!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ændre lige på opskriften

Gulv:
  • 10cm Sandpude - kan jeg bare bruge afretter sand til det?
  • 150 mm Sundolitt S60 150x1200x1200 mm
  • dampspærre - polyethylen. Tykkelse: 110 my. Bredde: 2,7 m. Diffusionsmodstand: 1800 ks/m
  • Armeringsnet afstandsholder - 25/30 mm
  • Armeringsnet/Rionet 4 mm, str. 2150x5000 mm
  • Gulv - 1:3,5 ved aalborg basis cement - men ved den billige hvad er blandingsforhold så?

Fundament:

  • Der graves en stikspades brede 18-20cm og ned til frostfri dybde fra overfladen ned 90cm.
  • Der udstøbes op til 71cm hvor den første lecablok sættes.
  • Derefter den næste rækker så der er 2-stifter lecablokke.
  • Blandings forhold til fundament 1:7 ved aalborg basis cement - men ved den billige hvad er blandingsforhold så?
  1. Hvor lang tid efter man har fyldt de 71cm fundament op og afrettet må man sætte den første lecablok i og gevindstænger?
  2. Hvor lang tid skal fundamentet hærde? skal det overdækkes? Inden jeg kan påbegynde med at lave gulvet?
  3. Og når gulvet er lavet så skal jeg bare lade det hærde i 7dage vel før jeg kan gå igang med at bygge skur oven på det?
  4. Endelig er der jo mange faktorer der spiller ind på betonens slutstyrke, hvoraf den vigtigste er den vandmængde der tilsættes! - hvad er den optimale vand:cement forhold så? i de gulv og fundament?
  5. Der benyttes støbemix til blandingen med cement, men hvordan får jeg en glat plan gulv overflade? skal jeg bare pudse og afrette? der jo en masse sten i støbemix

http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=100

Jeg har brugt aalborg portland mængde beregner det vel fornuftig nok de tal jeg har fundet frem til?

Jeg fik oplyst man skulle bruge 20 % extra af den billige/dårligere cement, men om man så opnår samme styrke, som med Ålborg portland, er jo ikke sikkert.
Jeg valgte at bruge Ålborg portland, så meget dyre er det da heller ikke, når man regner ud med, at der skal bruges mindre af det. Fundament og gulv er jo vitale dele i bygningen, hvor man ikke ønsker at have en dårliger beton.

Det er en fordel at afdække fundamentet, når du har støbt.

Der bør tilstræbes, at der tilsættes så lidt vand som muligt
For at få den stærkeste beton, skal du bruge en tvangsblander.
Hvis du bruger en "fritfalds" (tromleblander), er du nødt til at tilsætte for meget vand, hvilket giver en lidt  svagere beton.

Har du overvejet at få en entrepanør, til at grave soklen ud?
Jeg byggede en 49 m2 carport med isoleret hobbyrum, med sokkel, hele vejen rundt, Jeg fik den lokale entrepanør, til at grave soklen ud, med minigraver, med en 20 cm bred skovl.
Samt at grave overskydende jord væk, der blev en topfyldt container med overskudsjord.
Han kørte det overskydende jord væk, og leverede støbemixen.
Det kostede under 3000 kr.
mvh jens

jeg regnede meget skævt så det blev 125 poser af 25 kg x 43 kr i forhold til 30 så blev det en del penge alligevel.
Heldigvis fandt jeg fejlen her til morges og skal egentlig kun bruge 82 men køber nok 84 da på en palle skulle der ligge 42 stk.

Jeg tager den Aalborg Cement har hørt at de billige har det med at tørre noget hurtigere? hvorimod aalborg er langsom tørrende lettere at arbejde med og rette i.

Noget af jordet har jeg tænkt på mig at bruge i nogle højbeder jeg os får lavet i Lecablokke. Noget må jeg kører væk....ja har os overvejet at få en entrepanør til at lave det men vil spare de penge der nu kan spares så gør det med en spade og muskelkræft. kommer til at tage tid men så går det den gang det nu tager.

jeg har tænkt mig at

fylde fritfaldsblanderet op med cement og en del støbemix - lade det blande i 1minut derefter hælde 6 hvis det til funadment eller 2,5 spand i hvis det til gulv og blandei 1 minut igen. Der efter begynde med en haveslange og sådan et fordeler hovede - sprøjte lidt engang imellem. til blandingen har fået en fast konsistens så den kan formes og bibeholde sin form.

er det rigtig det skal se sådan ud når den er klar? http://www.youtube.com/watch?v=q49_3ePR5kw

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Always på 03 aug 2012 05:40
ændre lige på opskriften

Gulv:
  • 10cm Sandpude - kan jeg bare bruge afretter sand til det?
  • 150 mm Sundolitt S60 150x1200x1200 mm
  • dampspærre - polyethylen. Tykkelse: 110 my. Bredde: 2,7 m. Diffusionsmodstand: 1800 ks/m
  • Armeringsnet afstandsholder - 25/30 mm
  • Armeringsnet/Rionet 4 mm, str. 2150x5000 mm
  • Gulv - 1:3,5 ved aalborg basis cement - men ved den billige hvad er blandingsforhold så?

Fundament:

  • Der udstøbes op til 71cm hvor den første lecablok sættes.
  • Derefter den næste rækker så der er 2-stifter lecablokke.
  • Blandings forhold til fundament 1:7 ved aalborg basis cement - men ved den billige hvad er blandingsforhold så?
  1. Hvor lang tid efter man har fyldt de 71cm fundament op og afrettet må man sætte den første lecablok i og gevindstænger?
  2. Hvor lang tid skal fundamentet hærde? skal det overdækkes? Inden jeg kan påbegynde med at lave gulvet?
  3. Og når gulvet er lavet så skal jeg bare lade det hærde i 7dage vel før jeg kan gå igang med at bygge skur oven på det?
Hej igen,

- Damspærren i gulvet skal du ikke bruge. Den er til ingen nytte!
- Armeringsnettet bør være 6 mm. Det er det normale. Ved dog ikke størrelsen på dit gulv, men det er alstå her du opnår noget styrke.
- Når nu du har fundet det korrekte blandingsforhold med Portlands cement, så hold dig til det. Det er meget lidt du sparer på det, som nævnt af os alle sammen tidligere. Brug kræfterne et andet sted!!
- Hvis der er tid og overskud til det, kan du/I passende sætte den første blok og gevindstænger i, samtidig med at i støber fundamentet.... Så er der "tørretid" sparet
- Hvis du bruger alm. portland cement, er det færdighærdet efter 21 dage. Men du kan sagtens arbejde videre med det inden da. Overdæk det, ved kraftig sol, ellers bare giv det noget vand. Det er jo trods alt nede i jorden.
- gulvet fortsætter du bare med, når du selv er klar til at gå igang. Det skal du nok lade ligge i nogle dage, inden du danser for meget på det. Evt. kan du lægge nogle plader henover det til at gå på, men fjern dem igen, når dagens tjans er overstået, så det kan få lidt luft.


Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Skrevet af Always på 03 aug 2012 06:16
jeg regnede meget skævt så det blev 125 poser af 25 kg x 43 kr i forhold til 30 så blev det en del penge alligevel.
Heldigvis fandt jeg fejlen her til morges og skal egentlig kun bruge 82 men køber nok 84 da på en palle skulle der ligge 42 stk.



Det var godt nok mange poser.
Var det ikke nemmere med noget løst grus, noget cement og en tvangsblander.
Det kan da kun være billigere

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
ok ændre det ti lArmeringsnet/Rionet 6 mm, str. 2150x5000 mm

det behøver vel ikke være galvaniseret? når det bliver støbt væk i gulvet? Galvaniseret er vel til havebrug eller hvor det ikke må ruste?

Størrelsen på skurret er 4,7 x 7,35 m.

ER det noget med man skal vande lecablokkene inden de påsættes for ikke at udtørre et eller andet?

skal de egentlig vandes når de skal pudses? først laves noget tynd cement blanding som som lige sprøjtes på eller er det alm vand?

derefter påkastet 1:3 blanding som rettes af og pudses til? er det sådan man gør?
Skrevet af TR - Tømrer på 03 aug 2012 07:57

Det var godt nok mange poser.
Var det ikke nemmere med noget løst grus, noget cement og en tvangsblander.
Det kan da kun være billigere

Kan man da købe cement i løst salg?

via aalborg online mængde regner regnede jeg mig frem til
de antal poser - 6 poser går så til noget højbede eller hvis jeg manglede til skur projektet
Beskrivelse m3 areal tykkelse
Fundament støbning 4,29m2 x 0,71m 5,35 0,71           3,80 SAND tilføjes 28 a 25 kg cement 4,48 m3 støbemix
Fundament støbning gulv 34,54m2 x 0,10m         34,54 0,1           3,45     49 a 25 kg cement 3,78 m3 støbemix
- rionettet skal ikke være galvaniseret, tjek!
- Det er meget fornuftigt lige at koste blokkene over med noget vand, inden man sætter dem, så de binder lidt bedre/ikke er for tørt
-Samme når der skal pudses. Her forvander du, og laver en lidt tynd blanding som du svummer soklen med. Dagen efter kan du så pudse op med dit pudslag, som afslutning

mht. betonen, ville jeg, såfrem jeg ville blande selv, bestille noget grus i løsvægt(koster vel mellem 120-180 kr/ton+ evt. kørsel) og så nogle poser cement ved siden af. Og så er det bare at blande og trille ind! 

Alternativt kan du jo også bestille færdigbeton til gulvet. Det er alligevel ca. 3,5 m3. Så er det overstået på to timer. (såfremt det er forholdsvist tæt på der hvor lastbilen kan parkere. Ellers er det noget tillæg)

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også