forklaring på gevind tabel på drejebænk...

jeg har fået en drejebænk tilrådighed - dvs - når den lige er blevet gjort ren og smurt

Drejebænken er ældre tysker og er i rigtig fin stand

men da jeg gerne vil kunne dreje nogle forskellige gevind på den er jeg jo nød sagt til at kunne læse tabellerne på den rigtigt
men jeg forstår dem simpel hen ikke - der skulle vel ikke være en venlig sjæl der ude et sted der kan forklare mig det ud fra ved hæftede billeder ?

jeg skal primært skære noget iso mm gevind jeg har stål som er slebet til at skære gevindet (60 grader) - desuden har jeg alle de forskellige  tandhjul til rådighed - så værktøjet er der ikke noget galt med - nu mangler jeg så bare lige at for stå omsætningerne på tabellerne..
som gear kassen er sat op nu er

f en 48 tands
e en 24 tands 
d en 60 tands
c2 en 127 tands
c1 en 120 tands
a en 30 tands

så spørgsmålet går ud på - hvor dan skal jeg indstille drejebænken for at kunne skære f.eks et gevind med 2,5 mm stigning

gerne en forklaring på hvordan jeg regner ud til de forskellige gevind


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej med dig.

Tillykke med weileren. Det er en rigtig fin maskine. Sådan en ville jeg ikke have noget imod, at eje :-)

Prøv lige at tage lidt flere billeder, bla. et af hele spindeldokken, så man kan se sammenhængen imellem håndtagene.

A-B og C er noget med indstilling af et, eller flere håndtag. Men nu er det over 10 år siden, jeg har stået ved en weiler, så lidt flere billeder, så skal jeg forsøge, at hjælpe dig.

Mvh. Kasper.
Ja det kniber lidt med at se, sammenhængen på billederne.
Som jeg ser det, skal du have følgende tandhjul monteret for at lave en stigning 2.5
a =  24
c1= 95
d = 60
e=  48
f=  24
og håndtaget på, på norton kassen, (den med den "skrå" skala fra 1-6) skal stå på 1

Prøv evt at spørge på http://forumfagteori.ef.dk/forum/
Så tror jeg der er gode muligheder for, at en venlig sjæl kan finde en pdf manual, over din fine Weiler maskine.

mvh jens
jeg ville egenlig også have postet på fagteori.dk men desværre er det ikke muligt at oprette sig som bruger på det site for øjeblikket... så prøvede her....

jeg kan prøve at for klare sammen hængen her
billede 1
Er taget på gear kassen - det med det skrå håndtag der kan stilles i 6 positioner her er deslige et håndtag som kan stilles på A B eller C position dette håndtag bestemmer omdrejningerne på spindlen

Billede 2 er taget ved trekloen og umiddelbart har den kun til formål at ændre hastigheden på kloen - altså sammen med de to remme man kan ændre fra motor til klo

billede 3 er taget ned i låget på gear huset - altså der hvor
f - e - d - c2 - c1 - a tandhjulene sidder håber det hjælper lidt på sammen hæng



Har du kikket på mit forslag, for at lave en stigning 2.5 ?

Prøv at sende en Email til Frylund, hvis du vil oprettes på Fagteorien.
[email protected]
mvh jens
jeg har forsøgt at kigge på det og lavet et forsøg... det virkede ikke helt med 2,5mm  i stigning
men nu tror jeg den er der i hverfald i mit hoved - løsningen ligger for mig at se i billede 3
ønsker jeg at lave et gevind med 2,5mm i stigning skal jeg benytte tandhjul med 25 tænder på A pladsen 

C1 skal være med 95 tænder
C2 skal slet ikke benyttes
d skal være en 60 tands
e en 48 tands
og f en 24 tands
northon gear kassen sættes i gear
A 1

vil jeg her efter lave en med f.eks 1,75 i stigning
skifter jeg a tandhjulet til en 35 tands
og vælger B 1 på northon gear kassen...

om det kan gøres nemmere ved jeg så ikke...

vil jeg der efter lave en tomme gevind må jeg igen skifte alle tandhjul til den nederste del af diagrammet på billede 3

men har stadig ikke fundet ud af hvad tabellen på billede 1 skal gøre godt for ?






Annonce

Ja jeg kan godt se jeg lavede en fejl.
A skal være 25 (og ikke 24 som jeg skrev, det var en slåfejl)

Ja til tomme gevind skal du, skifte alle tandhjul til den nederste del af diagrammet på billede 3 (der skal altid et 127 tands hjul, for at konvetere til tomme gevind)

Billed 1
Der er tilspændingen ved almindelg drejning

Den øverste opstilling af tandhjul vil indstilling C 1, give en tilspænding på 0,528mm pr o/m,på længdetilspændingen ( og det ½ på tværtilspændingen)

mvh jens

okay - så blev jeg så klog - du får tak for ind satsen -

jeg vil gå i gang med en hoved rengøring af maskinen i morgen og mon ikke der også bliver lidt tid til lige at lege lidt med den

Du skulle vel aldrig vide hvor jeg får lidt forskellige dreje martriale dvs nogle alu stænger og gerne noget alm stål stænger til en over kommelig pris

jeg har en del aksel stål liggende - men det er jo lidt træls at dreje alt for meget i
vis det bare er til nogle små ting



Jeg har handlet lidt værktøj her, de har også messing aluminium, og nylon mv.
Man skal maile, der ikke er priser på messing mv., men de svar hurtigt.
Jeg har som sagt handlet der nogle gange uden problemer.
http://net2l.dk/side6.html

mvh jens
ethvert gevind har szit omdrejningstal som på tabel og dset er dset du må stile egfter

PEK

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis