Elektricitet opførelse nyt hus

Hej alle.

I forbindelse med vi er ved at bygge nyt hus kunne jeg godt tænke mig nogle råd/vejledning til alle vores spekulationer.

Herunder tænkes placeringer af stikkontakter, lampesteder, afbrydere m.v.

I stuen påtænkes at trække højttaler kabel til surround. Der er loft til kip, så dette skal vel trækkes i hulmur/fræses?

Placerer man antennestik+stikkontakt i samme højde som fladskærme skal hænge? er i tvivl om der er plads hertil bag ved f.eks. en LED skærm.
Vil gerne have skjult så mange ledninger som muligt. Har også læst at man kan indmure tomrør op til fladskærm, hvor antenne, strømforsyning, hdmi osv kan trækkes i???

I køkken/alrum er planen at der laves 2 lampesteder på væg ind mod kontor, hvor der skal monteres to væghængte Sonos Play 3 højttalere.

Vedhæftet findes den nuværende oversigt over elprodukter i vores hus. Jeg hører meget gerne kommentarer og andre gode løsninger hertil.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvor langt er I med Jeres hus.
Hvis ikke der er startet endnu, er der jo tid til at korrigere hvor der skal trækkes rør mv.

Jeg kan sige ud fra mine egne erfaringer(byggede selv for 4 år siden, også med loft til kip i hele huset)

Det aller bedste råd til bygherre af et nyt hus er: indret Jer!!!
Brug noget tid på at gå i detaljen med hvordan i skal have alverdens ting stående. Det er sindsygt svært... Men det giver så meget igen, især i forhold til dine spørgsmål.

Surrond, JA! Jeg har selv trukket od til dette, incl. SUB! Det er blevet trukket til en 1 1/2 moduls indmuringsdåse, hvor der i rammen som afslutning er monteret DIN stik. http://www.av-connection.dk/?PGr=4478&ML=1781 (ikke helt magen til) På den måde, har man bare en lille ledningsstump fra højtaleren og direkte i væggen. Fra alle vægstik, er der trukket kabler i væggene, ud til mit anlæg, som jeg har i bryggereset.

Tv´et er ligeledes tilsluttet bryggerest, således at det hele kan samles derude, rent lydmæssigt.

Det er et kæmpe område, og der kommer hele tiden nye ting, der gør det nemmere.

Antenne og stikk. til tv, skal du finde dit tv først, og ud fra det, finde ud af hvor stik skal placeres.
Tv´et skal som min. kunne tilsluttes med div. kabler fra siden, og ikke direkte bagfra som normalt, da det så vil komme til at hænge meget længere ude fra væggen.
Meget fint med et super fladt tv, men det hjælper jo ikke noget hvis det skal hænge på et beslag, der rager 10-15 cm ud fra væggen

Sørg for at få en god dialog med din elektrikker, så du er sikker på at tingene bliver placeret hvor du ønsker det, første gang!!

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Hej, og tak for dit svar.

Vi er forholdsvis langt med huset, da soklen er støbt, og de er netop påbegyndt opmuring af bagmur.

Vi har også brugt en del tid på indretning, og er derfor klar over hvor sofa, tv osv skal være.

Må hellere få valgt det tv der skal hænge i stuen. Hvilken højde har du sat dine højttaler dåser i? Vores er sat i 2,5 m højde, og det virker måske lidt for højt.

Har holdt møde med elektrikeren, men det kræver vist et møde mere, for at få klarlagt alle planer.
Det var en skam at der allerede var støbt. (selvfølgelig godt for Jeres proces)
Der kunne elleres have være klaret en hel del af de kabel- og tomrørstræk i gulvet. Det er lidt nemmere end at køre i hulrummet, eller over loftet... Men ikke umuligt!

Mine højtalere har jeg placeret i alm. gulvhøjde, dvs. ca 25 cm over gulv.
Man kan sige til og fra med den løsning, men min idé var at have højtalere stående på fødder.

Det var hvad jeg havde af overskud til at tænke tingene igennem dengang. Burde måske have været lidt anderledes.

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Ja det gik lige pludselig stærkt med processen og inden vi havde nået at tænke ret meget videre så var der støbt...

Jeg har nu læst mig frem til, at det skulle være muligt at lave ledningstræk i vægge, så jeg tror det bliver løsningen.
Så skal der bare findes ud af hvor højttalere osv skal sidde.

Du må ikke snyde dig selv for et kablet netværk. Det er så meget bedre end trådløst. Både hurtigere og mere stabilt.

Da vi renoverede vores hus trak jeg 2 stk netværkskabler til hvert værelse, som bliver afsluttet i en dåse med to netværksstik. Således kan der i hvert værelse tilsluttes eksempelvis en computer og desuden et fjernsyn, spillekonsol, medieafspiller eller lign. I fremtiden kan det muligvis også være at internet-tv helt overtager fra traditionel antenne eller kabel-tv, hvorfor det så er ekstra vigtigt at have trukket netkabler rundt og ikke kun coax-kabler.

Til stuen trak jeg også kun 2 kabler da det var lidt besværligt i et gammelt hus. Skulle jeg bygge et nyt hus, så ville jeg som minimum trække 4 kabler til bagved fjernsynsmøblet. Der er jo tusinde ting der kan sættes til netværk efterhånden. Det er vel ikke utypisk i stuen at have både et fjernsyn, en spillekonsol, en medieafspiller og muligvis en netradio. Man kan næsten ikke få netværksstik nok.

Alle kablerne skal så gå fra rummene og til teknik-rummet, eller bryggerset, hvor man samler dem alle i en switch eller router. Her skal forbindelsen til internettet helst også oprettes.
Annonce
Hej Aarhus-Bruger.

Så du mener altså vi skal få lavet data stik i alle rum?

Pt. er der kun 2 data stik med i vores entreprise. Ét i kontor og et i stuen sammen med antennestik.

Når man ikke har forstand på kabler og el, så er det lidt forvirrende hvad man skal vælge....
Skrevet af MKM på 02 aug 2012 10:22
Hej Aarhus-Bruger.

Så du mener altså vi skal få lavet data stik i alle rum?

Pt. er der kun 2 data stik med i vores entreprise. Ét i kontor og et i stuen sammen med antennestik.

Når man ikke har forstand på kabler og el, så er det lidt forvirrende hvad man skal vælge....

Det ville jeg i hvert fald gøre for at fremtidssikre. Trådløst er simpelthen for ustabilt til videooverførsler i HD kvalitet, for langsomt til overførsel til en fælles harddisk (NAS) og hvad man ellers efterhånden har af moderne teknik i mange hjem :-)

Netværkskabler (eller CAT kabler som de hedder) er også enormt universelt brugbare. De kan både overføre data, telefon og i princippet også tv-signaller.

Der er i øvrigt et par gode tråde her, som jeg selv læste før jeg renoverede:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=77504&KW=antenne+installation&PN=1&title=installationer-i-nyt-hus

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=53430&title=nybyggeri


Netværkskabler (eller CAT kabler som de hedder) er også enormt universelt brugbare. De kan både overføre data, telefon og i princippet også tv-signaller.



Helt enig.
Har det også selv i alle rum.
Vi vidste at vi ville blive forsynet med fibernet i vores husstand, og hertil er netkablerne helt ideelle.
At vi så kun bruger til to stk tv i huset er så en anden sag.
Resten, altså netværk, kører vi trådløst. Herunder radio, med indbyggede højtalere i loft, rundt om i huset.

Der er så mange muligheder!!

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Mange tak for jeres svar, de hjælper en forvirret nybygger :-)

Helt korrekt, der er simpelthen så mange forskellige muligheder, så det kræver en hel del research med en kort tidsfrist!
Har planer om noget Sonos system for at kunne spille musik trådløst.
Skrevet af MKM på 02 aug 2012 12:32
 
Har planer om noget Sonos system for at kunne spille musik trådløst.

Det kommer du ikke til at fortryde!!

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis