Indvendig isolering af helstens-ydermur

Jeg er i gang med renovering af et hus opført i 1929, hvor en del af ydermurene er helstens mure opførte i hårdtbrændte sten.

Jeg har med gru læst om hvor galt det kan gå med indvendig isolering af denne type mure og har fundet på en løsning, som jeg mener er holdbar i forhold til indeklima, isolering m.m. Det er af hensyn til husets udseende ikke mulig at isolere udvendigt.

Terrændækket bliver opbygget af 300mm sundolit, 100mm beton med gulvvarme + bræddegulv. Mod det oprindelige ydervægsfundamentet isoleres lodret med 250mm sundolit til bunden af det vandrette sundolitlag.

Ydervægene bliver isoleret med 250mm rockwool og afsluttet med en 50mm pudset porebeton væg, som står på kanten af terrændækkets betonplade.

Der anvendes ikke plastik-dampspærre i konstruktionen idet den pudsede porebetonvæg forudsættes at fungere som dampspærre.

Til at "skjule" vægtykkelsen ved vinduesåbninger, anvendes lysninger med fyldninger (som i de gode gamle dage), fordi de bryder den store plade op i flere lodrette felter.

Er der problemer i forbindelse med denne løsning, som jeg har overset?

Kan løsningen forbedres, og i givet fald hvordan?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for en gru? :o)

Det er muligt at løsningen med 50 mm porebeton indvendig er ok. Men særlig hensigtsmæssig er den næppe!

For det første er der jo risiko for at den vælter! Dernæst er konstruktionen jo nærmest ukendt og man har ingen erfaring med den!

Du bør absolut indhendte div. ekspertvurderinger, måske fra Rockwool, og bla. fugt- og dugpunktsberegninger!

Det helt oplagte er jo en pladevæg med dampspærre. F.eks. gipsplade på stålskellet udfyldt med mineraluld!

Det er muligt at løsningen med 50 mm porebeton indvendig er ok. Men særlig hensigtsmæssig er den næppe!

For det første er der jo risiko for at den vælter! Dernæst er konstruktionen jo nærmest ukendt og man har ingen erfaring med den! 
  
Det helt oplagte er jo en pladevæg med dampspærre. F.eks. gipsplade på stålskellet udfyldt med mineraluld!


Tak for svaret

Porebetonvægen er bundet til ydervægen med murbindere - det burde jeg nok have skrevet.

Herudover: http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygni...f-letbeton

Konstruktionen er ikke ukendt - idéen kommer fra nybyggede parcelhuse.

Prøv at google helstensmur isolering skimmelsvamp - så vil du kunne se, at det ikke er uden problemer.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Jeg vil nu give Sitting Bull ret her.

I denne situation, bør der helt klart indhentes nogle beregninger på konstruktionen.

Ikke at jeg betvivler din påstand mht. opbygningen i nye parcelhuse. Men at de bliver bygget med en helstenvæg, for derefter at bliver dækket til af en porebeton, det har jeg nu aldrig set. Vægdimensionen bliver jo som i middelalderen! 

Bortset fra det, er det væsentligt at konstruktionen er "sikker" ifht. fugt mv. som du selv nævner. 
Mht. dampspærre, er jeg nok også mere tilhænger af en type man ved er der, i stedet for noget som måske kan komme til at være der, enten i form af malerbehandlinger eller andre tiltag.

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Jeg vil ikke gå ind i en debat, bla. fordi jeg aldrig kunne drømme om at lave en sådan vægopbygning.

Den er simpelthen for usikker efter min smag.

Jeg fastholder nedennævnte forslag;

"Det helt oplagte er jo en pladevæg med dampspærre. F.eks. gipsplade på stålskellet udfyldt med mineraluld!"

Naturligvis med dampspærre på rette sted. Og evt. fibergipsplade eller andet uorganisk plademateriale såfremt skrækken for skimmelsvamp er et tema!



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også