Rense radiator/rør system

Hejsa,

Jeg har brug for nogle råd. Jeg har for nylig fået repareret en vandskade i badeværelset og i den forbindelse er vandet blevet taget af og på radiator systemet flere gange. Det har resulteret i at der er kommet en susende lyd i nogle af rørene. Det jeg mistænker er at der har sat sig nogle slagger af en eller anden art fast i røret og at vandet derfor suser når det løber forbi. Er der en eller anden måde man kan få renset rørene indvændigt? Jeg tænker om man kan købe en væske man kan fylde på systemet som renser den slags væk. Selvfølgelig uden at ødelægge rørene.

Jeg har i samme omgang også fået lavet gulvvarme i entreen, og det er nogle plastrør vandet løber i der, så de skal også kunne tåle det jeg evt. putter i systemet
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal overhovedet ikke putte noget i dit anlæg, det trænger bare til at blive luftet ud. Der opstår som regel luft lommer i systemet når der tømmes og siden hen påfyldes igen. Så du må igang med at udlufte samtlige radiatorer, begynd nede fra og opefter. Eller fra først på strengen
Nej, det er ikke luft.. Har luftet ud alt hvad jeg kan..

Man kan også høre at det ikke lyder som med luft. Den lyd kender jeg sagtens..

Jeg kan også tydeligt høre at det kommer fra røret et helt bestemt sted.. Så skal der sidde en luft bobbel lige der? Men det kan jeg ikke lufte ud.
Ja du har luftet ud, men det kan du gøre flere gange, når anlægget har været tømt for vand.
Du kan også regne med at skulle fylde mere vand på og lufte ud når vinteren sætter ind.
Og ellers kan det skyldes at der bare er en ny "lyd" som du lige skal vænne dig til, mange gange kan man godt gå og blive lidt træt af noget der driller, men det går over.
Nu er det ikke fordi jeg ikke tror på dig

Men jeg har luftet ud og genpåfyldt vand 5 gange over en periode på ca. 1½ måned. Der kan IKKE komme mere luft ud af systemet. Jeg er derfor sikker på at det enten er en luftlomme i røret, som jeg ikke ved hvordan skal forsvinde, eller at der har sat sig et eller andet fast som får vandet til at suse når det løber forbi. Jeg tror selv på det sidste.

Men hvis man ikke kan rense rørene på nogen måde, så må jeg jo have brækket gulvet op og skiftet røret.
Jeg vil lige tilføje at det ikke er en let susen.. Lyden kører lidt i ring.. Den starter som et let susen der ligeså stille øges i styrke når vandet løber rundt for så at slutte af med et bank. Derefter kører den forfra med let susen igen der øges i styrke osv.. Hele rundturen tager måske 10-15 minutter.

Havde det været i stuen kunne jeg måske leve med det, men nu er det i soveværelset
Annonce
den beskrivelse lyde rlidt for mig som et luftfyldt rør der fyldes op med vand, jeg har ca samme lyd ved min pumpe og en radiator på 1 salen når mit anlæg mangler vand og der er luft i systemet.
men du skriver du har fået gulvvarme, hvor tæt er det på dit soveværelse og har det seperat pumpe?

en luftlomme kan være meget svær at få ud af systemet, jeg kæmpede længe med en i mit system, luftede ud, fyldte efter men bæstet blev der, til sidst endte det med jeg åbnede for returen og fyldte vand på fremløbet og det lod jeg løbe 1 times tid så kom den ud, jeg er så heldig at jeg har tappehane på både frem og retur.
der kom i øvrigt os en masse snavs ud i samme forbindelse


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der løber to sæt rør i huset.. Den del med gulvvarmen er ikke samme del som den der laver lyde. Man fylder dog vand på det hele et sted, men fra varmepumpen går der to sæt rør ud.

Jeg har ikke prøvet at lade vandet løbe igennem hele systemet med åben taphane, så det kunne jeg selvfølgelig prøve.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis