Afstand mellem spær

Hej stod lige med et lille spørgsmål om hvilken afstand jeg skal have mellem spærene. Huset er ca 8x8meter med 45graders taghældning og jeg vil gerne have letvægtstag på (metrotile bond quartz) nogen der lige kender afstanden jeg skal have...?

Det eksisterende har 1m imellem med gammelt skifer tag
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, spærene står jo som de gør, det er jo ikke noget man lige kan ændre på.
Det er også fint de står med 1m c/c afstand, så standard lægter kan benyttes.
Det er op til spærfabrikken, med nye spær, men ofte er det CC på 900mm.
Stålspær er der jo en del længere imellem
mvh jens
Men det bliver lav det selv spær... Bestemmer jeg så selv afstanden
Ja, spærens dimensioner kommer jo an på bæreevnen, dvs.  jo flere spær jo mindre skal hvert spær bære.

Det kan dog ikke betale sig at lave spær selv, og slet ikke i de dimensioner du skal bruge her, uanset om det er gitterspær eller hanebånd spær, kan man få spærtræet billigt kan det  måske betale sig at lave bjælkespær selv, men det er også eneste type spær, som man billigere selv kan producere.

Hvorfor nye spær ? kan den gamle tagkonstruktion ikke genbruges  da ?
Annonce

Hvis du selv laver spærene skal du have en statik beregning fra en bygningsingeniør for at få byggeriet godkendt, den indeholder alle dimensioner, også spærafstand. Køb spær fra fabrik, de koster ikke ret meget mere end din træpris, du kan sikkert slet ikke købe træ i den kvalitet som fabrikkerne bruger.

Der har været en lille brand i huset så de fleste spær ikke kan bruges...
Som René også har nævnt, så køb nogle spær fra en spærfabrik.

Der har du sikkerhed for at de er beregnet til den rigtige dimension, de er fuldkommen ens, og du skal bare lægge på sofaen og vente på at de kommer.

Med spærene følger som regel også en tegning, hvor der er vist med hvilken afstand de skal stå.

Megen tid og bekymringer sparet. Penge kommer du ikke til at spare meget af, ved at lave det selv

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis