Forventlig pris på ny pille skorsten?

Jeg har en væghængt brændeovns stålskorsten på 3,5m der er koblet på min BabyFlame pillebrænde ovn.

Grundet de forskellige rørstørrelser brændeovn kontra pillebrændeovn skal den nu skiftes pga. den stille og roligt bliver rust tæret pga. kondens.

Jeg har nu indhentet et tilbud der lyder på 12.000 alt ink.

Jeg har 2 andre firmaer jeg skal have indhentet tilbud på inden længe - men ville lige høre om der var nogen herinde der havde erfaring med dette? Hvad folk har måtte slippe for sådan en omgang.

På forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er en skorsten du får muret op, lyder prisen ganske rimelig. Alt efter hvor høj den er naturligvis !
Har du ikke mod på selv at opmure en sådan i elementer, for ellers vil du nok kunne lave den for ca. halvdelen. Jeg har set at Davidsen ( trælast) har haft en komplet pakke på en 4,5 m. element skorsten til 4500.00 kr.
Det handler om den udvendige del af skorstenen. Skorstenen er ført ud igennem husmuren. Det er selve "væghænget" og 3,5 m stålskorsten i rette størrelse + renselem og top. Den nuværende stålskorsten skal altså blot erstattes af en ny, men mindre og korrekt dimensioneret skorsten.

Der er ikke noget med en element skorsten der skal mures her
Ja det var jo en anden snak  Men så må du jo ty til dem der er på markedet. Grunden til at din gamle skorsten er tæret op, skyldes at du fyrer med vådt træ, især eg kan udvikle en heftig syre som angriber selv rustfrit stål. Når du fyrer med træ skal det have ligget i mindst 2 år  og tørret under et halvtag eller andet så der ikke kommer regnvand på det.
I "gamle dage" da man selv skovede og tørrede egetræ, lå det i lange rækker der stod Nord / Syd så bredsiden lå mod Vest / Øst det skyldes at der i Danmark mest er Vestenvind og når det regner kommer det også mange gange fra Vest, det skyllede syren ud af træet det første år. Så blev det lagt i hus for at tørre helt. Hvis du skal til at bruge pillefyr, er det jo et overstået kapitel.
Det er en pilleovn jeg har stående, den er blot koblet på en stålskorsten der er for stor til den effekt den leverer. Tidligere ejer af huset har haft købt en stålskorsten og en brændeovn for 12 år siden - og et eller andet sted i løbet af de 12 år har man altså valgt at bytte brændeovn ud med pilleovn - derfor er min skorsten lige nu udvendigt alt for stor - rørene indvendigt er korrekt størrelse - det er fra murbøsningen og til toppen af skorstenen der skal skiftes ud.

Det kan ikke anbefales at lave den løsning, da skorstenen slet slet ikke bliver varm nok, og derfor danner kondens og ruster indefra og ud.

Men bestiller også lige et tilbud fra min egen skorstensfejer
Åh ja det er da også rigtigt, de er meget mindre de rør fra en pille ovn.
Men der tror jeg egentlig problemet er ens for stål og murstes skorstene, når der er tale om pille ovne eller olie / gasfyr. Der kommer kun varme i skorstenen i korte perioder, så den når at blive kold og dermed trække fugt ned i sig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis